Rabu, 24 Jun 2009

**Satu Penghijrahan**

Satu sinaran taufiq dari langit,
Menyingkap hijab di hatiku ini,
Untuk merasai wujudnya Rabbul'alamin,

Jauh di satu sudut,
Terbitnya rasa nikmat,
yang belum pernah diimpikan dulu,
dengan berkat limpah kurniaNya
yang ditentu sudah jadi ketetapan.

Ku
rasa,
Satu tenaga baru bangkit,
Memerangi seteru dalaman,
Menghindari musuh luaran,

Tanpa mu Ya Allah,
ku rasa lemah dan jiwa ku kosong
tapi kini berlainan sekali
merasai tuntutan deenul ilahi.

Ku telah ke kanan dan ke kiri
bantuan demi bantuan datang menghampiri
Subhanallah
tanpa aku sedar
butir tangisan mengalir di pipi
rasa sesejuk embun di pagi hari.

Terucap lafaz kalimah syahadah
di depan 3 mata yg menjadi saksi
lafaz di bibir seiring di hati
ku genggam kuat hajat di hati
dalam hidup kalimah agung itu ku hiasi
penghijrahan yang kubra ku anggap pasti

kau dan aku serupa sahaja
walau zahir tampak berbeza
aku dari seorang kafir memeluk ISLAM YANG MULIA
kau dari islam warisan ke ISLAM YG MULIA
hanya usaha dan takwa ukuran Ilahi
Kembali kepadanya dalam keadaan redha-meredhai..


oleh UMMU HUMAIRAH

Jumaat, 19 Jun 2009

"Masjid Alwi Kangar"


Hari ni solat kat masjid...
Ceramah pasal kota konstantinopel...
Best.. walaupun dengar byk kali pasal cerita tu....


Sebelum ke masjid belikan hadiah utk abah..
Happy fathers day...
Bukan nak sambut tapi nak bari penghargaan buat abah walaupun salama 21 tahun menjadi abah kita oang cuma dia hanya sempat luangkan masa dengan anak-anak pada hujung minggu.. nak wat camna abah kerja kat PJ.. umi kerja kat Perlis..

Abah tak kasi umi gi sana.. sebagai anak kena terima je..

Walaupun kadang-kadang terfikir kita orang kurang kasih sayang dari abah..and rasa abah macam tak perlu je dalam hidup kita orang..

TAPI RASA BAIK ADA AYAH DARIPADA TAK DE AYAH LANGSUNG KAN..KAN...
THANKS ABAH FOR EVERY LOVE YOU GIVE TO US

"Sakit kepala"




Hari ni baru dapat internet setelah pindah rumah hari tu..
Dah dekat 10 hari tak buka...

Pagi tadi sakit kepala tak cukup tido semalam..
tambahan dengan orang yang datang buat pagar rumah, bartambah tension..
apa nak buat tahan je la.. walaupun dah mengan tuk sangat2x.. mata dah bengkak
Biarkan je... hehe.. letih..

Umi call mintak tolong sidai kain.. check internet dah masuk ke belum..
dan lain -lain...

Isnin, 8 Jun 2009

Menongkah Cabaran>>





Cabaran besar sentiasa menanti di hadapan dgn jurang kiri dan kanan, untuk
meneruskan hidup sebagai seorang anak, seorang murid, seorang mahasiswa...
Bakal mendapat pangkat yg seterusnya..jika umur ku panjang..

Ini membuatkan aku lebih kuat berusaha dengan memperolah dan mencari ilmu pengetahuan yang baru dalam memperkasakan kemampuan...

Dgn adanya bantuan dari kawan.. terutama yang bergelar SAHABAT bagi diriku kerja secara group(berkumpulan) sentiasa membuatkan tambatan ukhwah kita makin erat..
bukan itu sahaja kerja yang berat menjadi ringan dek adanya kerjasama dan saling bantu-membantu..

Dalam menghasilkan sesuatu pati terdapat ketidaksempurnaan di sana-sini.. dengan adanya ukhwah yg terjalin masing-masing cuba mengeluarkan dan menghasilkan sesuatu yg terbaik.

SO, BUAT SAHABAT-SAHABATKU TERUTAMA DIDALAM KOMUNITI BALAI ISLAM DAN IHYA RAMADHAN..
AKU BERHARAP AGAR KITA LEBIH MENONJOL PD MASA AKAN DATANG...

Kata syair Arab:"Andai Kita mengejar dunia, pasti dunia terus meninggalkan kita. Tetapi apabila kita mengejar akhirat, dunia pasti sujud di kaki kita"



Sibuk.... sibuk..

Salam..

Minggu ni sangat sibuk, kita orang nak pindah rumah...
selama 20 thun menyewa sekarang dapat duduk rumah sendiri..

Umi byk berkorban tenaga dan wang ringgit utk besarkan rumah tu..
THANKS MOM...

so, kita orang sibuk suruh orang buat wayering tak siap-siap gi sedangkan dah nak masuk rumah dalam 3 hari lagi...

mintak cat semula dinding.. sebab ada bayang.. lampu belum pasang..
Alhamdulillah air dah ade...boleh kita orang bersihkan lantai yg banyak dgn debu-debu kotoran

kat rumah sewa bilik terabur dengan kotak-kotak..

lepas tu.. nak login subjek untuk sem1 2009/2010 (final year)...
banyak kerja nak buat tak menang tangan di buatnya..

Jumaat, 5 Jun 2009

"KaTa-KaTa MutiaRa"

"Hidup yg sebenarnya ialah hidupnya hati dgn IMAN, berapa orang yg nampak pd zahirnya hidup akan tapi mereka pd hakikatnya mati dan berapa ramai pula orang yg pd zahirnya mati akan ttp mereka pd hakikatnya masih hidup"

~Kami mahukan kamu (pemuda2) sbg RIJAL AQIDAH bukan rijal kalam atau jidal (pertengkaran). rijal2 dgn harta dan nyawa bukan jihad di atas lembaran-lembaran buku shj. ketahui bahawa sesungguhnya kita ini hanya akan bernilai bila mana kita bangkit beramal untuk da'wah ini tanpanya maka tidak akan bernilai langsung kita~

AL SYAIKH MUSTAFA MASYHUR

Selasa, 2 Jun 2009

SIAPA??

SIAPAKAH ORANG YANG SIBUK?

ialah orang yang tidak mengambil berat waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan yg besar.

SIAPAKAH ORANG YANG MANIS SENYUMANNYA?

adalah orang yang ditimpa musibah lalu kata "inna lillahi wainna illaihi rajiuun"
lalu berkata " Ya rabbi aku redha dengan ketentuanMU ini"
sambil mengukir senyum...

SIAPAKAH ORANG YANG KAYA?

adalah orang yg bersyukur dengan apa yg ada..
dan tidak lupa akan nikmat dunia yg sementara..

<>




JUMAAT - hari jumaat adalah hari yg baik utk adakan perhubungan & pernikahan

SABTU - adalah dinamakan sebagai HARI TIPU DAYA kerana pada hari itu orang2 Quraisy telah mengadakan tipu daya pada perjanjian Darrun Nadwah


AHAD
- hari yang baik utk bertanam dan membuat binaan, krn pd hari ini Allah memulakan mencipta dunia dan isinya.

ISNIN - baik utk bermusafir dan berniaga, krn bahawasanya pada hari ini Nabi Syith telah musafir dalam urusan perniagaan dan beliau banyak mendapatkan keuntungan perniagaan

SELASA - hari berdarah pada hari itu bermulanya Siti Hawa berhaid dan hari terjadinya pembunuhan antara anak Nabi Adam.

RABU - Hari kebinasaan yg berkekalan krn Allah menenggelamkan Fir'aun, kaum 'Ad, dan kaum Samud

KHAMIS - HARI yg bak utk menuntut sekalian hajat, Nabi Ibrahim ke istana raja mesir utk meminta mengembalikan isterinya Siti Sarah..

WALLAHU'ALAM

`Result dah keluar`





ALHAMDULILLAH RESULT EXAM DAH KELUAR...
TERIMA KASIH KEPADA LECTURER UNTUK SEM NI..ILMU YG DICURAHKAN INSYAALLAH DIAMALKAN DALAM KEHIDUPAN HARIAN...

DAH MASUK TAHUN TIGA RUPANYA PEJAM CELIK PJAM CELIK.. RASA SAT SANGAT MASA BERLALU..

Kepada kawan-kawan yang lain TAHNIAH KEPADA ANDA SEMUA...




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME..