Jumaat, 23 Disember 2011

~ WhaT A CoinciDencE ~


Today... I know my exam result for the anti-drug officers [known also as D. A. R.E. in USA]..
I fail in "THE EXAM"... so, maybe get next chance to work in the government sector...
I pray for it (^_^) form now on I just continue my work as a teacher... but......


I need to find my GOAL....
FOCUS...
VISION...
DREAM...


AFTER I GRADUATE I LOST
  • MY GOAL
  • MY FOCUS
  • MY VISION
  • MY DREAM.....all this are NOT CLEAR..



BECAUSE I DON'T KNOW WHAT I REALLY WANT AFTER THAT...

SUDDENLY...
I found a blog that make me.. think deep about myself... for about a year I lost...
...I just flow through...and follow my surrounding environment without notice I can explore more and find my own way...

NOW... I need to find a new GOAL..FOCUS..VISION.. DREAM...


Thanks to your post..

http://selamattinggal.blogspot.com/


Jumaat, 2 Disember 2011

Letting Go of Anger


"You can accept/reject the way you are treated by other people. But until you HEAL THE WOUNDS OF YOUR PAST, you will continue to bleed. you can bandage the bleeding with food, with work, with alcohol, with drugs, with cigarettes, but eventually, it will all ooze through & stain your life...
YOU MUST FIND A STRENGTH to open the wounds, stick your hand inside, pull out the core of pain hat is holding you in the past, the memories & make peace with them" [Iyanla Vanzant]

http://www.oprah.com/oprahs-lifeclass/Oprahs-Lifeclass-Webcast-Day-Two-Anger-with-Iyanla-Vanzant-Video

Khamis, 1 Disember 2011

What Can I Do For Someone?

This is my boring time ever since I graduate.... the time that you don't need to go to work because it's school holiday...(I'm a substitute teacher).. 3 weeks has pass.. 1 month holiday to go... Have NO idea at all what to do with a lot of time...

Need a plan first:

  1. Recite Al-Quran every day
  2. I think I would love to learn Japanese language...
  3. Improve my guitar lesson.
  4. .........
  5. ...............

But....Recently, I just have a time listening a Japanese Song...
I like Japanese more than Korean..(All my sister's like Korean) don't know why..
maybe because their (Japanese) positive culture and ethic catch my heart..




The Meaning:

Someone told me
That God is always behind us
Yes, giving love equally
To everybody

From the day I was born
To this day
I’ve been wrapped gently
In that warmth
Like the sun’s rays

We are living
For someone
What can I
Do for someone?

When you encounter sadness, close your eyes
And focus on your back
You’ll feel someone watching over it warmly
And know that you’re being protected...

Love is a chain reaction
Like the way
The trees sway
When a seasonal wind
Blows

We can’t
Live alone
Someone’s there for you
I’m there for you

We are living
For someone
What can I
Do for someone?

For someone
For someone
That’s why we’re born
And become happy

Until the day
All wars are gone
And the world unites
I will sing
Instead of watching stupid wars
On the news
I will sing
And make my voice heard

Isnin, 3 Oktober 2011

~went to visit Adam~




On Sunday, driving car with my mother and her friends to visit Adam and Syafiq at SDAR, Seremban , Negeri 9..... Feel a little boring after 5-8 hours in the car.. my mom "Umi" driving first from perlis t0 perak after that I take over from Simpang Pulai, perak stright to Negeri Sembilan...

Hava a program between teachers and student that going to take Malaysian open exam.. "PMR & SPM"...











With my younger "Bro".. he feel a little bit down because just come back from a Seminar...
In the program he has chance to sit in a group with student from other school.. especially girls... as we all know if a boy meet a any girl usually they want to show off their ability... hehehe... Know he back at school that all boys... that's why he feel a little bit lazy.... You need to focus Bro... exam is around the corner just 1 month...



All the best see you soon!!!

Sabtu, 1 Oktober 2011

" Very.very.. Busy"

Hai, Asslamu'alaikum, my life now a little bit busy, it's been about 3 month I don't up date my blog. During ramadhan month I got sick fever for 3-4 days and during the 10 days before it's over, I vomiting after I break my fast... It's really hurt.. All knows...
Just have a simple Aidilfitri with family and friends..
In September I lost one of my student in accident.. the sad and painful mood continue.. until now..

Jumaat, 29 Julai 2011

" To all My FrienD "




close my eyes and feel your mind

time has passed
I walk like a shadow
never knew
what I am going through
you touch my hand and take my breath away

whisper on the wind so softly
let the bright stars fill our dreams with love
reach for your hand (you're holding my key)
and you show me the way

tonight, I feel close to you
you open my door and light the sky above
when I need a friend, you are there right by my side
I wish we could stay as one
I wish we could stay forever as one

all the tears that haunt my past
you promised
it'll be better tomorrow
play that song
you and I listened to
and let it gently ease our pain

tender rain drops from the blue sky
flowers blooming, life is so divine
like sunlight on a stream (you're holding my key)
you show the world to me

tonight, I feel close to you
you open my door and light the sky above
when I need a friend, you are there right by my side
I wish we could stay as one

so much love in this beautiful world
search for the brightest star in the sky
you will find the meaning of love
don't be afraid (don't be afraid), just be yourself (just be yourself)
we need this love... I've never knew

tonight, I feel close to you
you open my door and light the sky above
when I need a friend, you are there right by my side
I wish we could stay as one

tonight, I feel close to you
you open my door and light the sky above
when I need a friend, you are there right by my side
I wish we could stay as one
I wish we could stay forever as one

Jumaat, 8 Julai 2011

~Motivasi @ Dimanipulasi~

Mudah mudahan i=kita tergolong di dalam kelompok orang yang MEMOTIVASIKAN diri, ini amat penting sekali kerana jarang-jarang kita berfikir mengeluarkan perkataan secara langsung @ tidak langsung memperlemahkan diri sendiri.... ade makanisma berfikir yang harus kita teliti sebahagian besar DIPENGARUHI OLEH MOTIVASI, jika orang itu berbuat sesuatu tergerak dari hati itu bermaksud bermotivasi... tapi kalau orang bergerak dipaksa namanya DIMANIPULASI...

Khamis, 7 Julai 2011

"Tengok AWAN usah lupa pada BUMI yang dipijak"



Awan atau langit diibarat kejayaan yang mendatangi kita atau pun rezeki yang melimpah ruah... menyebabkan kita senyum hingga ke telinga... namun di sebalik itu perlu diingatkan bersyukur kepada sang pencipta.. kita ini hanya berstatus HAMBA... lemah dan tak berdaya.. kaya atau miskin.. tua atau muda.. berilmu atau tidak... menteri, sultan atau hamba sahaya... akan tetap kembali rehat di dasar tanah merah ciptaanNya...

Usah sombong, usah takabbur.. manusia ini tidak pasti akan hidupnya di dunia... kelmarin menjadi peristiwa silam... esok belum tentu.. tapi saat dan ketika ini merupakan realiti...
Kepada anak ingat bahawa suatu hari nanti kamu akan dewasa.. pengalaman asas yang ditempuhi oleh orang tuamu itu, akan kamu lalui jua... sekiranya kamu menyusahkan mereka kelak akan meninpa kamu juga.... kerana dosa kepada ibubapa kebiasaanya ALLAH balas "cash" di dunia...

Namun sekiranya ada musibah... anda tetap sabar bila kemarahan menimpa, anda pasti menghindari 100 hari kesedihan, anda pasti tidak gentar menentang musuh dengan cara apa sekalipun...

(JIKA TIDAK MAMPU MEMBUAT SEMUA [dlm sesuatu perkara] JANGAN TINGGALKAN SEMUA [buat je.. takat yang maksimum boleh])

Khamis, 16 Jun 2011

~ LuNaR EcLiPse MaLaYsIa JuN 2011 ~


Malaysia, in the morning 16 Jun 2011 (14 Rejab 1432H): I know many people sleep last night or early morning. There are people went for a lunar eclipse prayers in mosque.


SALAT AL-KASOOF
The Solar and Lunar Eclipse Prayer

* The scholars agree that the prayer of the eclipses is a sunnah mu'akkadah (a stressed sunnah), which is to be performed by both men and women.



* Manners of Performing Salatul Kasoof
o It is best to pray it in congregation although the congregation is not a condition for it.
o The majority of the scholars hold that it is to consist of two rak'at and that in every rak'ah one is to perform two bowings (ruku') instead of the customary one.
o The reciting of al-Fatihah is obligatory in each rak'ah, and one may recite whatever one wishes to, after Al-Fatihah. It is allowed to make the recital audible or silent.



* Aishah narrates: "There was a solar eclipse during the time of the Prophet and the Prophet went to the mosque, and he stood and made the takbir, and he put the people in rows behind him, and he made a lengthy recital during the salah. Next, he made the takbir and made a long ruku', but it was not as long as the recital. Following that, he raised his head, saying: 'Allah hears him who praises Him. And to You, our Lord, belongs the praise.' Afterward, he stood and made another long recital but it was shorter than the first one. Again, he made the takbir and made a ruku' that was shorter than the first one. Then, again he said: 'Allah hears him who praises Him. And to You, our Lord, belongs the praise.' After this, he prostrated. He did the same in the next rak'ah and finished four ruku' and four sujjud. The sun appeared again before he finished. Finally, he stood and addressed the people and praised Allah as He deserves it and said: 'The sun and the moon are two signs from among Allah's signs and there is no eclipse due to someone's death or life. If you see them occurring, hurry to pray.'" (Bukhari and Muslim)


* Ibn 'Abbas said: "There was a solar eclipse during the life time of the Prophet and he prayed with a long standing, similar to what it takes to recite al-Baqarah. Then, he made a long ruku'. After which, he stood and made another long recital but shorter than the first one. Again he went into ruku', but for a shorter time than in the first one. Following this, he made sajdah [twice]. Next he made another long standing (qiyam) which was also not as long as the first. After that, he made another lengthy ruku' but it was not as long as the first one. Again, he made another long qiyam [and recital] but it was not as long as the first one. After which, he made another lengthy ruku' but it was not as long as the previous one. Following this, he went into sajdah [and so on]. When he had finished, the sun had appeared. He concluded his prayer and said: 'The sun and the moon are two signs from the signs of Allah, and there is no eclipse due to the death or life of anyone. If you see it, make remembrance of Allah.‘” (Bukhari and Muslim)

* The time for al-Kasoof is from the beginning of the eclipse until the eclipse




Inilah kebesaran Allah SWT yang mesti kita diam sesaat memikirkan seperti sabda Rasulullah SAW : Sesungguhnya matahari dan bulan adalah tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. Kedua-duanya tidak gerhana disebabkan matinya seseorang atau disebabkan lahirnya. Tetapi kedua-duanya merupakan dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah menakutkan hamba-hambanya. Apabila engkau melihat perkara tersebut hendaklah engkau solat dan berdoa sehingga gerhana itu hilang pada padangan“. (HR. Bukhari dari Abi Barkah).


[ Lokasi: V5, UTP, Perak, Malaysia ]

[Time: 2.30am - 3.45am (sorry,timing dlm tu tercepat sejam...malaz tukar..haha)]

From:
http://nashunter.blogspot.com/2011/06/gerhana-bulan-14-rejab-1432h.html

***Perbatasan Dua Lautan***




Kejadian luar biasa perbatasan dua lautan yang amat jarang sekali terlihat oleh manusia. Ini bukan perkara biasa yang berlaku kat muara sungai di mana air masin dan tawar bertemu. Ini terjadi di tengah-tengah lautan di Alaska. Tetapi ini hanya merupakan salah satu dari bukti kekuasan Allah yang tak terjumlah banyaknya.

"I thought this merging oceans or ocean borders was the most unusual thing I saw on the Alaskan cruise in the water. These two bodies of water were merging in the middle of the Alaskan gulf and there was a foam developing only at their junction. I thought this was an example of a Halocline, which is a cline caused by a strong, vertical salinity gradient within a body of water. However, a few people have commented that a Halocline is more of a horizontal phenomenon and this is more vertically oriented. I am pretty confident that what you are seeing is a result of the melting glaciers being composed of fresh water and the ocean has a higher percentage of salt causing the two bodies of water to have different densities and therefore makes it more difficult to mix. I’m told they will eventually mix given enough time. Anyway, whatever it is, the merging oceans surely an amazing nature event."

Sumber Berita: One Piece Discoveries


“…Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang masin) mengalir, sedang keduanya pula bertemu; Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya..” (Ar-Rahman : 19-20)

"Awan Hujan Panas Yang Jelas lagi Indah"


Mungkin ramai yang tertanya-tanya, bagaimanakah hujan boleh turun? Bagaimanakah juga air hujan boleh sampai ke atas? Kenapa ada masanya dekat tempat A hujan, tempat B tak hujan, tempat C hujan, tempat D hujan, walaupun tempat-tempat ini tidak lah jauh antara satu sama lain.
Kenapa ada hujan lebat dan hujan renyai-renyai? Bagaimana terjadinya kejadian hujan panas? Inilah antara persoalan-persoalan yang banyak sekali di tanya oleh si kecil yang mempunyai semangat ingin tahu yang tinggi. Lihat la alam sekeliling kita. Sungguh banyak sekali bukti-bukti kejadian Allahn di alam yang terbentang luas ini, yang sudah menjadi fitrah bagi manusia yang suci hatinya, dapat menambahkan iman dan keyakinan kepada Allah yang Maha Esa.


Gambar keajaiban di atas menunjukkan jawapan kepada kebanyakkan soalan-soalan di permulaan entri. Gambar tersebut merupakan awan hujan yang sedang mencurahkan air di satu kawasan, menumpahkan rezeki dan keberkatan kepada manusia, dan perlu diingat, kejadian hanya akan terjadi dengan perintah Allah. Allah la yang mentadbir dunia ini, dalam al Quran ada mengatakan, Allah la pemilik dan pentadbir di langit dan di bumi dan yang ada di antara keduanya


Mungkin ramai juga tertanya, bagaimanakah hujan panas terjadi? Lihat gambar di atas, yang mungkin dirakam di saat terjadinya hujan panas. Di sebalik awan tebal itu merupakan pancaran sinar mentari yang panas dari daerah lain yang tidak mempunyai hujan. Inilah yang terjadi saat terjadinya hujan panas. Kita di bawah tidak nampak perkara ini seperti mana yang dilihat insan yang beruntung di atas kapal terbang ini. Sungguh indah alam ciptaan Allah ni kan?

Kesimpulannya, tambahkan lah iman kita, kuatkan lah iman kita dengan banyak berfikir tentang kejadian-kejadian alam ini. Semoga kita mendapat rahmat dan berkat. InsyaAllah.

Info dari: Laman Informasi Malaysia Kini

Jumaat, 10 Jun 2011

++ Doa Elak Sihir & Pukau ++








  1. Surah Hud ayat 56: tiap-tiap lepas solat.
"Kerana sesungguhnya aku telah berserah diri kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu! Tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus"



Allah berfirman: “Turunlah engkau dari Syurga ini, kerana tidak patut engkau berlaku sombong di dalamnya; oleh sebab itu keluarlah, sesungguhnya engkau dari golongan yang hina”.

  • Tolong habiskan bacaan surah AL-BAQARAH di dalam rumah anda...[kerana di dalam surah ini terdapat 1000 cerita, kisah, Hukum hakam dan lain-lain]
  • Habiskan bacaan 30 juzuk di dalam rumah...

Khamis, 2 Jun 2011

# REZEKI DATANG DGN PELBAGAI CARA #

Segala benda yang ada di dalam dunia ini di jadikan untuk manusia. Seringkali manusia lupa bahawa tiap-tiap sesuatu dijadikan Allah adalah rezeki. Namun sejauh mana usaha manusia untuk mencapai rezeki yang Allah kurniakan...

Begitu luasnya hamparan rezeki yang disediakan Allah untuk manusia menerokanya. Sebagai manusia, rezeki yang diterima bukan sahaja berupa harta benda, wang ringgit namun keluarga, anak-anak malah apa yang ada di muka bumi ini adalah rezeki dari Allah. Allah menyediakan bumi ini dengan seluas-luas rezeki.Mengambil iktibar akan perlunya kita mensyukuri nikmat Allah..

Usaha adalah satu jalan yang disediakan Allah kepada hambanya untuk mencari rezeki dan meneroka apa yang ada di atas muka bumi ini. Tetapi sejauh mana usaha yang di lakukan manusia untuk mencari rezeki Allah?

Allah s.w.t berfirman dalam surah an-Nahl ayat 14 yang bermaksud, “Dan Dialah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup dan dapat pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya; dan (selain itu) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya, dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurniaanNya, dan supaya kamu bersyukur”.

Manusia dilimpahi oleh rezeki yang diberikan Allah melalui pelbagai cara. Inilah hikmahnya Allah pada kita. Memberi kita rezeki yang baik, kehidupan yang aman dan harmoni. Harta yang sedikit atau banyak itu rezeki. Anak sedikit atau banyak juga rezeki. Sesuatu rezeki itu tidak semestinya datang dari satu cara shj.. misalnya pekerjaan anda... mungkin ia datang dengan cara perniagaan sambilan.. ataupun kawan-kawan belanja.. malah hadiah dari orang juga merupakan rezeki.. oleh itu, sebagai hamba Allah kita haruslah bersyukur kerana diberi peluang utk hidup menikmati rezeki yang melimpah ruah di bumi ini.... cuma kita perlu usaha semaksimum yang mungkin...


Rabu, 1 Jun 2011

~~ CoKLaT MiNDa ~~


untuk membuat tempahan/pembelian bagi kawasan kangar atau di negeri Perlis sila hubungi:
Cik Asma Amani bt Ramon Zahedin
(email: asyaratul_rz@yahoo.com.my)
Facebook: amaniasma5@gmail.com



Jenama Hijrah
adalah satu produk pemakanan yang unik dan berinovasi. Ianya dihasilkan melalui adunan pemakanan yang mempunyai nilai khasiat semulajadi, halal dan diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia sebagai Pemakanan. Sangat berkhasiat serta memenuhi keperluan diet seorang pelajar. Dalam bentuk tablet, mempunyai rasa yang enak/sedap, senang dibawa kemana-mana, pengambilan (kunyah ianya lembut) dan penyimpanan yang mudah.
* Rasa Seperti M&M
* Sesuai untuk semua peringkat Umur


Coklat Minda mampu bertindak sebagai pemuliharaan EQ dari aspek:


** Khasiat pemangkin (catalyst) yang berupaya mempertingkatkan daya penguasaan kebijaksanaan perasaan.

** Khasiat perangsang (stimulator) yang boleh menambah keupayaan penggunaan kedua-dua kemahiran perasaan (mental) dan kemahiran lahiriah (jasmani) secara semulajadi di dalam diri pelajar itu sendiri.

** Khasiat penjana (energizer) yang mampu membekalkan tenaga secara semulajadi untuk proses pembelajaran yang memerlukan tahap tumpuan yang tinggi secara istiqamah dengan keupayaan mengawal perasaan dan minda dengan bijaksana tanpa perhatian dan kawalan berlebihan oleh pihak lain.

** Membekalkan sumber pemakanan yang lengkap dan seimbang dengan khasiat yang amat diperlukan oleh tubuh, khususnya untuk keperluan organ otak bagi menjana emosi yang stabil serta minda yang cerdas dan cergas.


Khasiat Dan Kebaikan :

** Meningkat dan Menguatkan Anda seorang pelajar dan sentiasa memerlukan daya konsentrasi yang baik, tetapi anda cepat lupa maklumat yang telah dibaca atau tidak fokus apa yang diajar oleh guru.

** Mengatasi Anda juga mengalami fobia dan sentiasa di dalam tekanan. Semasa peperiksaan anda sering rasa gugup, masih berdebar-debar dan ‘blank’ walaupun telah membuat persiapan awal untuk menghadapi peperiksaan.

** Memulihkan Fikiran terasa begitu lembab/kosong, kurang daya kreativiti dan berfikiran negatif, tidak ceria (pemarah/pemalu/rendah diri) kerana kurang berinteraksi.

** Mengekang Rasa ‘give up’ walaupun perkara yang mudah, senang tetapi terasa begitu susah dan cepat mengaku kalah

Impak Awal Semasa Pengambilan Produk :

** Fikiran terasa segar dan mampu berfikir dengan lebih tenang.

** Mudah mengimbas kembali maklumat yang dibaca.

** Keupayaan belajar akan lebih bertenaga, mampu mengekalkan konsentrasi untuk jangka waktu yang lebih lama.

** Pemulihan ‘mood’ kepada lebih ceria dan positif. Rasa lebih bersemangat dan yakin boleh.

Bahan Asas Coklat Minda :

Koko
Selain daripada mempunyai perbagai khasiat yang diperlukan oleh tubuh manusia, koko/coklat juga begitu sinonim dengan ungkapan positif emosi seperti sayang, rasa cinta dan keceriaan. Secara perbandingan, koko/coklat mengandungi lebih kandungan protein berbanding dengan sebiji pisang, sebatang lobak merah, sebiji oren, sebiji epal atau sejumlah kismis dengan berat yang sama. Kajian telah membuktikan bahawa koko/coklat mengandungi khasiat makanan yang seimbang. (Sumber: Chocolate: Facts On Health and Nutrition For Educators and Health Professionals, Chocolate Manufacturers Association of the USA).


Gotu Kola (Pegaga)
Pemakanan yang menjana tenaga yang disimpan oleh badan, dan secara khusus sangat berguna membantu sistem saraf (nervous system). Gotu Kola ada kala digelar food for the brain. Di negara barat ianya sangat popular sebagai ‘nerve tonic’ untuk megurangkan ketegangan dan menguatkan daya ingatan. Gotu Kola membantu mengatasi ‘stress’, memulihkan ‘reflexes’ dan meningkatkan kecerdasan mental dan tenaga fizikal. Triterpenes yang terdapat pada Gotu Kola bertindak melegakan ketegangan dan kerunsingan (antidepressant activity). (Petikan kajian oleh Zhong Yao Cai. 2003 Dec;26(12):870-3).


Kacang Soya
Kacang soya menawarkan complete protein profile dan mengandungi semua essential amino acids yang diperlukan oleh diet seseorang. Kacang soya bukanlah sejenis pemakanan ajaib, tetapi ianya adalah contoh di antara jenis pemakanan yang mempunyai nilai diet lengkap serta mempunyai kesan positif kepada kesihatan.(Petikan kata: Christine Lewis, Acting Director of the Center for Food Safety and Applied Nutrition's Office of Nutritional Products, Labeling and Dietary Supplements USA).


Susu Kuda
Alternatif kepada mereka yang alah kepada susu lembu (lactose intolerance) kerana gumpalan lemak susu kuda lebih halus dan hampir menyamai susu ibu manusia. Terdapat banyak kajian oleh saintis pemakanan telah melaporkan komposisi protein dan lemak susu kuda adalah yang paling hampir dengan susu ibu manusia. Komposisi lemak dan pecahan protein, menyatakan susu kuda lebih menyamai susu manusia berbanding dengan susu lembu. (Kajian Godovac Zimmermann et al., 1987; Businco et al., 2000; Horrobin, 2000)

Ahad, 8 Mei 2011

"All mothers are working mothers"
















SYAIR IMAM SYAFIE



Wahai Ilahi, Rabb makhluk semesta,
Kepada Engkau aku ajukan pengharapan,
Sekalipun aku seorang yang banyak melakukan dosa,
Wahai Zat pemilik kurniaan kemurahan

Tatkala kalbuku keras dan jalan-jalanku sempit
Aku jadikan pengharapan dari-Mu sebagai tangga,
Dosa-dosaku menguasai diriku,
Tetapi ketika aku bandingkan dengan pengampunanMu.

Wahai Rabbi,
Jauh lebih besar pengampunanMu,
Engkau senantiasa pengampun segala dosa dan kesalahan,
Engkau tetap pemurah dan pemberi kurnia serta kemuliaan.

Maka andai tidak kerana kemurahanMu,
Tidaklah bertahan si penyembah iblis,
Betapa tidak?
Ia telah memperdaya kekasihMu adam.

Bila engkau memaafkan aku,
Bererti Engkau mengampuni si pelaku kezaliman,
Yang penuh gemilang dosa dan kesalahan,
Dan andai Engkau murka kepadaku.

Aku tidak akan putus harapan,
Sekalipun diriku dimasukkan ke jahannam,
Kerana dosa-dosa yang aku lakukan,
Sungguh besar dosaku.

Baik yang sekarang mahupun yang dahulu,
Namun ampunanMu lebih besar dan lebih banyak
Wahai Zat Pemberi Maaf.


* Imam Syafie Rahimahullah menulis bait-bait syair ini saat-saat kematian semakin menghampirinya..

wallahua'lam

Ahad, 24 April 2011

Tiada benda yang pasti di Dunia...




Salam.. hari ni sembang dgn umi dalam kereta pasal benda yang pasti dan yang tak pasti...
Dalam Hidup ni kenapa Allah bg KEMATIAN itu pasti?..

sebabnya supaya setiap detik yang kita lalui kita hargai dan buat sebaik mungkin.. kalau masa kecil kita ade cita-cita misalnya Polis.. tapi belum tentu kita akan jadi polis bila besar nanti..
Macam tu jugak dgn belajar orang yang nak ambil exam UPSR, PMR, SPM, STPM, Matrikulasi...dll tak pasti akan keputusannya may be dapat 5A UPSR tapi PMR nanti belum tentu..
May be dah dapat Ijazah tapi belum tentu dapat kerja.. Memandangkan Hidup kita ni tak pasti

"WE NEED TO GIVE OUR VERY BEST EVERYDAY & MOMENT"
sebab yang pastinya kita akan mati antara 2 waktu solat... so, akhir kata setiap kali pekerjaan yang anda buat make it the very best you can do.. terutama solat sebab kita tak pasti ajal kita bila.. tapi yang Pasti semua yang hidup akan mati...

Rabu, 13 April 2011

"Belajar buat Cup cakes"

Rupanya senang je nak buat.. cuma yg rumit "renyah" sikit tang nak hias aising...
  1. Tgh tunggu mentega + gula menjadi gebu..
ambil Gambar dulu... caya lah.. (^_^)






























Kek tengah masak... tgok, naik comel je.. [^_^]






Tgh prepare... nak letak aising pulak.. sorry tolong sikit-sikit je... {^_^}





























Ha !!! tgok pandai tak kita orang buat... Genius kan... walau pun resepi orang lain.. tapi janji menjadi + boleh makan sudah... Bismillah...NYUM... <^_^>

Sabtu, 26 Mac 2011

"Larian Matri"










Gelagat-gelagat peserta & guru-guru... Saksikan...





































































Jumaat, 25 Mac 2011

(^_^) LAST SCHOOL HOLIDAYS (^_^)



Just get along with my family members although
my bro As'adi not with us. First of all start with eating together in MY CAfe restaurant.. Stim boat and other western food..





























Then we went to Bukit Ayer....


Isnin, 7 Mac 2011

Rekreasi Minda Bestari Ke-3 (RiMBA 3) Untuk Murid di Perlis dan Kedah Utara


Rekreasi Minda Bestari ke-3 (RiMBA 3) akan kembali lagi dengan aktiviti dan program yang lebih menarik untuk murid sekolah rendah berusia antara sembilan hingga 12 tahun. Program tersebut akan diadakan pada 12 dan 13 Mac 2011 iaitu pada hari Sabtu dan Ahad bertempat di Eagle Park Resort, Bukit Ayer, Perlis.

Antara aktiviti utama dan menarik ialah Jaulah (Kembara) Ibadah wa Sirah, RiMBA Outdoor Activities dan RiMBA Dynamic Games. RiMBA 3 bertemakan Sirah Rasulullah SAW Membentuk Peribadi Muslim bersempena sambutan Maulidur Rasul yang baru berlalu. Program yang dianjurkan oleh Kelab Remaja HALUAN (KeARAH) Perlis ini, terbuka kepada murid-murid sekolah di sekitar Perlis dan juga Kedah Utara.

Dynamic Games

Dynamic Games RiMBA2 yang lepas

Aktiviti Outdoor dalam RiMBA2

Aktiviti Outdoor dalam RiMBA2

RiMBA diadakan pada musim cuti pertengahan sekolah setiap tahun dengan objektif menerapkan akhlak yang baik dan kecintaan kepada ibadah kepada peserta-pesertanya, memberi kesedaran dan kefahaman tentang Islam sebagai satu cara hidup berdasarkan al-Quran dan sunnah serta menanam motivasi untuk menggapai puncak kejayaan di dunia dan akhirat.

Seramai 120 orang peserta telah menyertai program RiMBA yang pertama pada tahun 2009 manakala RiMBA 2 pula telah menerima seramai 165 orang peserta.

Sesi bersama kakak fasilitator
Bersama abang fasi

Peserta bersama abang fasilitator dalam RiMBA2

Kepada ibu bapa yang berminat untuk menghantar anak-anak mereka ke program ini, bolehlah berbuat demikian dengan mendaftar sebelum atau pada 10 Mac 2011 dengan menghubungi En. Ghazali Saad (012-4262343) dan Cik Nailah Abd. Kadir (013-6021017). Yuran program ialah RM40.00 seorang. Tempat penginapan dan makanan disediakan.

Bagi yang ingin bersama-sama membantu usaha mendidik dan membina bakal pewaris ummah ini dalam bentuk sumbangan bahan, peralatan atau wang tunai bolehlah menghubungi Ustazah Nawal Abd Kadir di talian 013-2042469 atau emel ke nawalkmn@yahoo.com.This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

KeARAH adalah salah satu biro di bawah HALUAN Malaysia. (http://kearah.haluan.org.my/)

Disediakan oleh,
Taqiyah Khadijah bt. Ghazali

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME..