Selasa, 31 Ogos 2010

Ramadan: A Time for Revival or Survival?


As in years past, the beloved yet unexpected guest of millions, "Holy Ramadan" once again enters our lives. Muslims are filled with great joy in anticipation of welcoming him. Yet to one unaccustomed, it would almost seem as if Muslims had never met him before!


All of a sudden, our new-found love for this guest causes us to radically change our daily schedules and habits to entertain him. Our Mosques mysteriously overflow with worshippers, chapters of the Quran are heard chanted till the wee hours of the morning accompanied by a hail of cries, and our social gatherings and feasts become livelier than ever before - all these sacrifices made to honor this special and 'holy' guest from Allah.

Isn't it interesting and ironic that while he is among us, for a full 30 days, we starve, read numerous articles on do's and don'ts of treating this guest, avoid watching TV in his presence, and sing songs or Nasheeds of joy, yet we fail to understand him and the mission of his visit? For some odd reason, this same "Holy Ramadan" becomes a stranger to us on the 1st of Shawwal!


Let the Scrubbing Begin!

What many of us forget is that this guest accompanies a deep purpose and responsibility. It is as Muhammad al-Shareef notes:

"Whenever a guest comes to our home, we prepare in advance for his arrival by vacuuming the carpet, dusting the shelves, and scrubbing the sinks. We should do this for our guest of Ramadan as well. But the scrubbing should not just be of our physical surroundings, it should include the scrubbing of our sins!"


Ever Wonder Why The 'Change' And 'Blessings' Don't Last?

Sayyid Abul A'la Mawdudi explains in Let Us Be Muslims:

"The greatest mistake we commit is to regard the outward shape of acts of prayer and fasting as the real 'Ibadah (worship) and we suffer from the delusion that whoever just fulfills these requirements performs the 'Ibadah of Allah. Just as physical strength cannot be obtained from the bread until it is fully digested, the spiritual power cannot be obtained from fasting until the person allows Ramadan’s purpose to permeate one’s heart and mind and dominate one’s thought, intention and deed.”


Ramadan - A Tool Of Transformation And Month Of Sharing

In addition to the indispensable personal benefits of fasting, Ramadan is a time for social awareness. As Hammudah 'Abd al-Ati describes in Islam in Focus:

"No sociologist or historian can say that there has been at any period of history anything comparable to this powerful institution of Islam: Fasting in the month of Ramadan. People have been crying throughout the ages for acceptable belonging, for unity, for brotherhood, for equality, but how echoless their voices have been, and how very little success they have met."


No Time To Hibernate!

As Dr. Abdullah Hakim Quick eloquently explains in Ramadan in History:

"Ramadan is actually a time of increased activity wherein the believer, now lightened of the burdens of constant eating and drinking, should be more willing to strive and struggle for Allah. The Prophet Muhammad’s (peace be upon him) nine Ramadans were filled with decisive events, such as Jihad, and he left us a shining example of sacrifice and submission to Allah. Throughout Islamic history, most of the significant battles were won in this month!"


Living Taqwa - Moving Dead Hearts To Action!

Quran [2:183] describes attainment of Taqwa to be the real purpose of Fasting. But, what is Taqwa?

Sayyid 'Umar ibn al-Khattab: "A person with the quality of Taqwa is like a person walking with caution on a thorny road. The way he would take care to save his clothes from getting entangled in the thorns, so is a person with Taqwa conscious of every action he does (for fear of falling into wrong)."

Sayyid 'Ali ibn Abi Talib: "Taqwa means fearing Allah, acting in accordance with the Quran, contentment with whatever little you have, and preparing for the day of departure (death)."

Imam al-Ghazali narrates: "Whoever fears something (in the creation of Allah) runs away from it, whereas whoever fears Allah runs to Him (out of love and obedience)!"

Let us all begin to live a life of Taqwa this Ramadan to avoid the 'thorns' that come our way in the form of worldly temptations in the media and society in general.



Intensifying Our Love And Study Of The Quran

It is said when you love someone, you would know every little thing he or she says, likes and dislikes. How can we claim to love Allah, yet know very little about His message and gift to us? Ramadan offers the rare opportunity for an intense reflection on the message of the Quran. It is the source of a constant revolution in the lives of millions of those who possess a living heart, as Allah says, "Indeed in this (Quran) there is remembrance for those who have a living heart, listen attentively and are awake to taking heed." [Qaaf: 37]

It is reported that Imam al-Zuhri would say about Ramadan, "It is recitation of the Quran and feeding of people." Similarly, 'Aishah (may Allah be pleased with her) would recite from the pages of the Quran starting at the break of day at dawn in Ramadan until the sun had risen.


This Was The Spirit Of Ramadan

"This was the spirit of Ramadan that enabled our righteous forefathers to face seemingly impossible challenges. It was a time of intense activity, spending the day outside and the night in prayer while calling upon Allah for His forgiveness. Today, the Muslim world is faced with drought, military aggression, widespread corruption and tempting materialism. Surely we are in need of believers who can walk in the footsteps of our beloved Prophet (pbuh), the illustrious Sahabah, and leaders like Tariq ibn Ziyad, Salahuddin and the countless heroes of Islam. Surely we are in need of the Muslims whose fast is complete and not just a source of hunger and thirst. May Allah raise up a generation of Muslims who can carry Islam to all corners of the globe in a manner that befits our age."

a passionate reminder from Shaykh Abdullah Hakim Quick.


A Quick Checklist Of Ramadan:

* Make a resolve to win the maximum favour of Allah: perform extra voluntary prayers (Nawaafil), make frequent Du'a and increase remembrance (Dhikr).

* Try to recite some Quran after every Prayer. In fact if you read 3-4 pages after every Prayer you can easily finish the entire Quran in Ramadan! Study the Quranic Tafseer (commentary) every morning.

* Invite a person you are not very close with to your home for Iftar, at least once a week. You will notice the blessings in your relationships!

* Bring life to your family! Everyday, try to conclude the fast with your family and spend some quality time together to understand each other better.

* Give gifts on 'Eid to at least 5 people: 2 to your family members, 2 to your good friends, and 1 to a person whom you love purely for the sake of Allah.

* Commit to an Islamic study circles to enhance your Islamic knowledge and practice. Plan to complete reading a book on Prophet Muhammad’s (pbuh) life in these 30 days.

* Donate generously to the masjid, Islamic organizations, and any where people are in need. "This is a month of sharing!"

* Share Ramadan and its teachings of love & patience with your neighbours. Learn how at http://www.soundvis/ ion.com/info/ ramadan/

* Initiate a project to promote or revive a ‘forgotten’ social cause in the Muslim and non-Muslim community: fight against racism, AIDS, drugs, cancer, smoking…etc.

* Did you know, our society, which constitutes only 20% of world’s population, actually consumes 80% of world’s resources! Volunteer at food bank or Anti-Poverty campaign, while fasting!

* Seek the rare and oft-neglected rewards of 'the night better than a 1000 months', Laylatul-Qadr.

* Weep in private for the forgiveness of your sins: It is the month of forgiveness and Allah's Mercy! It's never too late.

* Learn to control your tongue and lower your gaze. Remember the Prophet's warning that lying, backbiting, and a lustful gaze all violate the fast! Abandon foul language forever.

* Encourage others to enjoin and love goodness, and to abandon everything evil. Play the role of a Da'ee (one who invites to Allah) with passion and sympathy.

* Experience the joy of Tahajjud prayers late at night and devote yourself purely and fully to Allah in the I'tikaf retreat during the last 10 days of Ramadan.

Ahad, 1 Ogos 2010

" Kata alim, kata wara'



Kita lihat situasi kartun tu, nampak jer alim, nampak jer wara' tapi... " Tiada yang lebih membahagiakan dua orang insan yang saling menyukai kecuali menikah" ( Riwayat Suyuti ). Dengar tu, apa lagi menikah la kalau dah suka menikah la jawabnya. Tapi susah la kami masih belajar lagi ( sekolah/ IPT ). Tapi kami saling suka ? ” Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid ( syahid kecil )” (Riwayat Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami, dll ). Simpan la dalam hati kan dapat syahid kecil, buat apa nak bercinta dan bercouple nie tak ada maknanya.Tapi kami tak bercinta , tak bercouple. Ana dengan dia Cuma kadang-kadang berSMS atau berYM. Itu pun bagi tazkiroh sikit-sikit. Ana tak panggil pon ’ sayang’ kat dier.


Kenapa yang nak bagi-bagi tazkiroh kat dier tu macamlah muslimin/ muslimat yg lain dah mati. Kenapa, dah habis bagi tazkiroh kat muslimin/ muslimat kat dunia nie?Tak bercouple tapi berSMS, tak bercouple tapi berYM, Tak bercouple tapi aktiviti sama macam orang couple. Yang HALAL itu nyata, yang HARAM itu nyata. Manusia boleh bermain kata dengan manusia lain. Tetapi terdayakah manusia untuk menipu ALLAH?


Tolonglah...wahai ikhwan wa akhwat, janganlah berselindung disebalik tudung yang labuih, disebalik lebai putih dan disebalik perilaku yang ’alim’ kalau untuk menghalalkan pergaulan antara lelaki dan perempuan. MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA!! Janganlah cemari perjuangan deen yang suci nie, dengan kononnya couple Islamik...

Inilah yang dikatakan mencampuri yang haq dan batil. ’ Dan janganlah kamu campur adukkan yang haq dengan yang batil’ ( Al-Baqarah : 85 ). Tetap nampak yang batil itu. Contohlah , kita satu kampung nie sedang memasak gulai ayam yang pergh....sedap tengoknya semua garam, gula , santan dah cukup. TIBA-TIBA!! Seekor burung dengan selambanya ’ter’berak ke dalam kawah gulai ayam kita yang sedap itu. Ada ker kita nak nak makan lepas tu? Habaq mai kat ana sapa nak makan gulai ayam yg sudah ditambah ’perencah’ tahi burung itu. Mesti la kita tolak mentah-mentah, oleh itu couple @ couple Islamik sama sekali adalah HARAM!!

by:Insan Alfaqir

Ikhtilat (pergaulan antara lelaki dan perempuan)

Adakah sama sekali tidak boleh? Apakah hukumnya? Mungkin kebanyakan kita pernah mendengar mengenai masalah ini, mungkin juga tidak.

Demi cinta dan sayangku kepada muslimin dan muslimah di seluruh dunia, ku cuba menterjemah sedikit secara bebas dari buku Fatawa Al Mar atul Muslimah oleh Dr Yusuf Al Qardhawi, saya hanya mengambil di kesimpulan dari keseluruhan jawapan penanya soalan. Teguran dan nasihat amat diharapkan. Semoga ianya dapat memberi faedah kepada semua khususnya para muslimah insyAllah.

Amma ba’d:

Pertemuan ataupun perjumpaan di antara lelaki dan perempuan tidaklah diharamkan secara mutlak, bahkan harus mahupun dituntut jika tujuannya adalah mulia, memberi manfaat dan menambah amal soleh(seperti menuntu ilmu), membawa kebaikan, dan perkara-perkara yang mana berhajatkan bantuan dan pertolongan dari kedua belah pihak (lelaki dan perempuan) berlandaskan batas-batas, tujuan yang betul dan penguatkuasaan yang berkesan.

Walaupun dibolehkan, kita sama sekali tidak mengabaikan batas-batas dan syariat yang telah ditetapkan oleh Islam :

1. Hendaklah menjaga pandangan oleh kedua-duanya (lelaki dan perempuan jangan gatal menjeling-jeling), tidak memandang kepada aurat, tidak juga memandang dengan syahwat, dan tidak memanjangkan pandangan jika tidak berhajat. Allah SWT berfirman :

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat".(30)

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya,(31)

An Nuur : 30-31

2. Seorang perempuan hendaklah sentiasa mengenakan pakaian yang disyariatkan dan sopan, menutupi seluruh badannya selain dua tangan dan wajah, tidak jarang (tipis) dan tidak menampak bentuk tubuh, Allah SWT berfirman :

dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya, ,(31)

Surah An Nuur : 31

Dikuatkan lagi daripada para sahabat yang dimaksudkan dengan “perhiasan” ialah dua tangan dan wajah.

Allah SWT menjelaskan mengenai pakaian yang sopan, firmanNya :

Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. (59)

Al Ahzab: 59

Perempuan muslimah yang sopan berbeza pakaian mereka dari perempuan yang semberono perangainya, dia juga tidak berakhlak buruk, dengan itu setiap yang memandang pakaian dan akhlaknya, pasti akan menghormati dan menyeganinya.

3. Sentiasa berakhlak muslimah pada setiap perkara, terutama ketika bermuamalat dengan lelaki :

i. Percakapan , hendaklah menjauhi dari suara yang boleh merangsang dan membangkitkan perasaan, Allah SWT berfirman :

Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik,(32)

Al Ahzab : 32

ii. Berjalan, Allah SWT berfirman :

Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan (31)

An Nuur : 31

Allah SWT menyifatkan sopan santun seorang perempuan dengan firmanNya :

Kemudian datanglah kepada Musa salah seorang dari kedua wanita itu berjalan kemalu-maluan (25)

Surah Al Qashah :25
iii. Pergerakan, tidak berlenggok, seperti yang disifatkan dalam hadith sebagai (berlenggok itu adalah perempuan) dan tidak berhias (tabarruj) seperti yang dilakukan oleh wanita-wanita jahiliyyah dahulu mahupun sekarang.



4. Menjauhi bau-bauan ataupun wangi-wangian yang boleh membuatkan lelaki tertarik dengannya, dan menjauhi juga warna-warna terang dan terlampau menarik yang mana sepatutnya hanya dipakai dirumah bukannya ketika perjumpaan dengan lelaki.

5. Jangan sesekali membiarkan hanya seorang lelaki dan seorang perempuan berjumpa tanpa mahram disisi mereka, ianya ditegah dengan sebuah hadith sahih mengenainya, (Sesungguhnya yang ketiga daripada keduanya ialah syaitan), tidak patut membiarkan api dan kayu bersama (makin ‘terbakar’ la kalau dibiarkan berdua). Yang patut diambil berat juga ialah kaum keluarga terdekat, seperti ayah mertua, ipar dan sesiapa pun yang bukan mahramnya daripada berduaan.

6. Hendaklah sepanjang perjumpaan itu hanya dalam lingkungan hajat (cth: mesyuarat) dan perkara-perkara yang diperlukan, tidak perlu hendak memanjangkan dengan perkara luar dari hajat itu tadi dengan berbual-bual kosong, bergosip-gosipan, ataupun perkara-perkara yang boleh mengabaikan kerja sebenar yang amat suci seorang perempuan, iaitu tanggungjawabnya di rumah dan pertarbiyahan bangsa(anak-anak).

Penuhilah syarat-syarat ini, bukan untuk menyusahkan kita, bahkan demi kebaikan bersama, kerana Allah SWT tahu apa yang terbaik untuk hambaNya yang taat. Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik, dengan keyakinan ini, marilah disaat ini kita mula menjadi seorang yang terbaik disisiNya insyAllah.

Wallahu Ta’ala A’lam

Rujukan :

Fatawa Al Mar atul Muslimah oleh Dr Yusuf Al Qardhawi, maktabah wahbah, cetakan pertama 1996 m – 1416 h

Mudah-mudahan bermanfaat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME..