Khamis, 30 Disember 2010

"Nikmat Malam"



Waktu malam sering dianggap waktu yang menakutkan dan menyeramkan. Namun, di sebalik kegalapan dan kesunyian itu, terhimpun banyak kekuatan dan nilai-nilai rohani.
Kegelapan malam mampu menghidupkan hati yang mati dan menumbuhkan kecintaan kepada ALLAH... kenyataan Rasulullah spt yang direkodkan oleh Baihaqi:

"ALLAH menyukai perempuan yang mengerjakan solat di sudut rumahnya yang paling gelap"

Sirri as-Saqati berkata "Aku melihat beberapa manfaat itu datang pada gelapnya malam"

Muhasabah dilakukan seorang diri, bukan secara beramai-ramai, muhasabah yang berkesan adalah yang dilakukan secara secdiri iaitu dalam keheningan malam.

ALLAH menurunkan wahyu kepada Nabi Daud:

" Suatu yang bohong bagi orang yang mengaku mencintaiku, tetapi ketika malam sudah gelap, dia tertidur meninggalkanku. Bukankah setiap kekasih itu suka bertemu dengan kekasihnya? Ingatlah, aku sentiasa ada bagi orang yang mencariku"


Dahsyatnya Qiamullail menyingkap rahsia di sebalik kedahsyatan hikmah, keberkatan dan kemuliaan yang diberikan Allah pada waktu malam khususnya bagi umat Islam...

Rabu, 29 Disember 2010

Put Your Trust in Allah (swt)




May Allah (swt) ease all of your hardships and protect you from all forms of evil.

Allah (swt) said, "..Those who endure with patience will be rewarded without measure." (Quran 39:10)

Isnin, 27 Disember 2010

Jejak Kasih & Rehlah Keluarga...

Pada hujung minggu yang lalu kami sekeluarga ke YAN kedah, untuk menjejak kembali pengasuh @ penjaga saya semasa saya kecil hingga darjah 6... kami terputus hubungan selama kira-kira 7 tahun... alhamdulillah makcik Naimah masih tinggal di rumah lamanya...

















Kemudian Kami ke titi tinggi satu tempat rekreasi yang terletak berhampiran dengan kaki gunung jerai... Riadhah keluarga... semua orang gembira dan ceria Insyaallah... [^_^]..






" Selerakan Dapur "




Pada jumaat yang lepas bersama adik-adik masuk ke dapur.. menjalankan operasi memasak makaroni bakar & ape-ape yang rasa nak masak.. Alhamdulillah ini lah hasilnya walaupun dapur dah macam tongkang pecah... tapi jagan risau, sebelum umi balik kerja kitaorang dah kemaskan dah... (^_^)





Jumaat, 17 Disember 2010

How Ruben (Abu Bakr) Became a Muslim




MashaAllah

beautiful story I couldn't help but crying when he mentioned the Verse from Qur'an about Signs. Very similar story to me as I am also a revert. God bless this brother and strengthen him.

Allahu Akbar!

WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A

Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda2nya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan diri.

Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
1) Merahsiakan ibadahnya
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.

Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

Wang RM50 atau S$50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket. 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan bola sepak. Semua insan ingin memasuki syurga tetapi tidak ramai yang berfikir dan berbicara tentang bagaimana untukmemasukinya. Kita boleh mengirimkan ribuan 'jokes' dan 'surat berantai' melalui e-mail tetapi bila mengirimkan yang berkaitan dengan ibadah seringkali berfikir 2 atau 3 kali.............

salam mujahadah..(^^,


Khamis, 16 Disember 2010

PEMULIHAN AKHLAK




ASSALAMU'ALAIKUM,

Hari ni tanggal 15 dis 2010 ana bersama team RMC, cikgu azmi, cikgu adi dan ustaz ke Rumah kanak-kanak arau, yang merupakan tempat pemulihan akhlak kepada pelajar perempuan dari umur 13-18 tahun.

Sewaktu tiba mereka melihat kami dengan tertanya-tanya...selepas sesi ice breaking adik-adik mula ramah dengan akak-akak feci termasa ana la... kan...

ade seorang adik tu asal Kuala Lumpur, bila tanya sebab masuk ke tempat tersebut katanya kebanyakan mereka masuk disebabkan perintah mahkamah. rasa kasihan dan tersentuh dengan keadaan adik-adik itu... ada yang dirogol oleh ayah sediri, abang sediri, abang ipar, boy friend mak dan lain-lain... ada juga masuk ke situ akibat kemiskinan keluarga dan ade masuk demi keselamatan kerana penderaan dan penceraian ibu bapa...

kelihatan air muka adik-adik ni inginkan kasih dan sayang, serta perhatian.. mereka dipandang serong oleh masyarakat tapi hakikat pada asalnya bukan salah mereka... may be ALLAH takdirkan jalan hidup mereka begitu, agar mereka lebih dekat kepada-Nya.

hidup mereka seharian seakan-akan penjara pada pandangan mata ana, pagar 2 lapis, bila masuk dewan makan dikunci dari luar, ada yang ke sekolah ada yang tidak... yang tidak kesekolah belajar kemahiran sama ada memasak, menjahit dan sebagainya...

ada yang menoreh tangan untuk melepaskan geram, ade yang panjat bangunan ingin bunuh diri, mereka rasa hidup ini tidak bermakna dan tiada arah tuju.. rasa sedih juga bila fikirkan mereka disitu...

rasa sebak melanda apabila ade yang tidak mengenal ayah dan ibu, selain itu ada yang dibuang oleh mereka... tahulah mereka ada yang nakal, tetapi mereka juga manusia.. masih muda masih boleh dibentuk jika acunnya betul... disini akak doakan supaya mereka tabah mengahadapi ujian ALLAH ni, tidak putus asa Insyaallah...
ANAK-ANAK UMPAMA KAIN PUTIH IBU DAN AYAH SERTA MASYARAKAT YANG MENCORAKKANNYA....

Memori KMK Perlis


Assalamu'alaikum, it took so long to write back.. actually a little bit busy with program, family and friends..

pada 10-12 dis 2010 ana bertugas sebagai feci kepada kump. 2 muslimat yang di beri nama aishah.. insyaallah kumpulan ana kumpulan yang sederhana aktif... adik-adik banyak memberi kerjasama walaupun dalam keadaan keletihan. pengalaman sampingan dari program KMK ni ALLAH izin di dorm ana kami di temani bersama makhluk ghaib pada waktu malam... dari pengalaman ana memang sering diganggu... biasa la... umi memberi semangat bahawa benda tersebut juga makhluk ALLAH...

malam pertama semasa ana hendak tidur dalam pukul 2 pagi kalu tak silap, selepas siapkan tugas utk aktiviti esok hari ana pun duduk baca doa lalu tidur... semasa tidur-tidur ayam.. nak masuk mimpi dah.. tiba-tiba terdengar bunyi orang bermain congkak... bunyi tu berulang-ulang macam kena tape.. sampai ke pagi... malamnya tak dapat tidur.. ALLAH uji begitu..pada mulanya ana ingat ana sorang sahaja yang dengar.. rupa-rupanya adik-adik lain turut dengar jugak.. malam seterusnya akibat keletihan ALLAH izin ana tidur tanpa mendengar bunyi yang pelik selain katak yang memanggil hujan... walaupun ada sedikit ujian di tempat tidur ana harap adik-adik tidak patah semangat untuk ke kem-kem yang lain...








TERBAIK DARI LADANG...
Dari ladang nan luas
yang dipenuhi tumbuhan hijau
kita terbitkan yang terbaik
herba-herba pilihan penuh khasiat
sebagai penawar dan pengubat
penyakit yang melanda seantario dunia
yang memijar dan memijak
yang memusnah dan membunuh
jiwa para remaja
yang meresah dan menghiba hati orang tua-tua

Itulah mereka
putera-puteri
anak-anak muda yang bersemangat waja
yang bekerja keras di ladang luas
di bawah terik mentari
di bawah kerdipan bintang dan sinaran bulan
menugal dan menyemai
membaja dan menjaga
memilih dan mengutip
herba-herba pilihan
dalam misi mereka
untuk mencari penawar dan pengubat
buat mengubat jiwa para remaja dan belia

Dan
jadilah mereka
tabib-tabib kemanusiaan
dan perawat jiwa raga
dengan preskripsi yang
TERBAIK DARI LADANG!

Sabtu, 27 November 2010

PENGUMUMAN PENTING !

http://kearah.haluan.org.my/home/item/44-kmk2010-akan-berlangsung-di-seluruh-malaysia.html


Khamis, 28 Oktober 2010

Tidak Ada Pacaran Islami !



Penulis: Al-Ustadzah Ummu Ishaq Al-Atsariyyah

Menempelkan label Islami memang mudah. Namun ketika yang dilekati adalah hal-hal yang menyimpang dari ajaran Islam, maka perkaranya menjadi berat pertanggungjawabannya di hadapan Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman dalam Al-Qur`an yang mulia:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

“Telah tampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, agar Allah merasakan kepada mereka sebagian dari akibat perbuatan mereka, mudahan-mudahan mereka mahu kembali ke jalan yang benar.” (Ar-Rum: 41)

‘Ala`uddin Ali bin Muhammad bin Ibrahim Al-Baghdadi rahimahullahu yang masyhur dengan sebutan Al-Khazin menyatakan dalam tafsirnya terhadap ayat di atas. “Telah tampak kerosakan di darat dan di laut”, karena kesyirikan dan maksiat tampaklah kekurangan hujan (kemarau) dan sedikitnya tanaman yang tumbuh di daratan, di lembah, di padang sahara yang tandus dan di tanah yang kosong. Kurangnya hujan ini selain berpengaruh pada daratan juga membawa pengaruh pada lautan, di mana hasil laut berupa mutiara menjadi berkurang. (Tafsir Al-Khazin, 3/393)

Kerosakan banyak terjadi di darat dan di laut, berupa rosak dan kurangnya penghidupan manusia, tertimpanya mereka dengan pelbagai penyakit dan wabak serta perkara lainnya karena perbuatan-perbuatan rosak/jelek yang mereka lakukan. Semua itu ditimpakan kepada mereka agar mereka mengetahui bahwa Allah Subhanahu wa Ta’ala akan membalas apa yang mereka perbuat. Diharapkan dengan semua itu mereka mahu bertaubat dari perbuatan jelek mereka. Demikian kata Asy-Syaikh Abdurrahman As-Sa’di rahimahullahu dalam Taisir Al-Karimir Rahman, hal. 634.

Demikianlah, kerosakan dapat kita jumpai di mana-mana. Jangankan di kota besar, bahkan di desa sekalipun. Belum lagi musibah yang terjadi hampir di seluruh negeri. Semua itu tidak lain penyebabnya karena dosa anak manusia.

Abul ‘Aliyah rahimahullahu berkata, “Siapa yang bermaksiat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala di muka bumi maka sesungguhnya ia telah membuat kerosakan di bumi. Karena kebaikan di bumi dan di langit diperoleh dengan ketaatan.” (Tafsir Al-Qur`anil ‘Azhim, 6/179)

Pergaulan anak muda yang rosak merupakan salah satu penyebab kerosakan tersebut. Hubungan pra nikah dianggap sah. Pacaran boleh-boleh saja, bahkan dianggap suatu kewajaran dan tanda kewajaran anak muda.

Dalam catatan ini, bukan hubungan mereka (baca: yang awam) yang ingin kita bicarakan, karena telah demikian jelas penyimpangan dan kerosakannya! Para pemuda pemudi yang katanya punya ghirah terhadap Islam, yang aktif dalam organisasi Islam, training-training pembinaan keimanan dan kegiatan-kegiatan Islami lah yang hendak kita tuju. Mungkin kerana kecetekan terhadap ilmu-ilmu Islam atau terlalu mendominasinya hawa nafsu, mereka memunculkan istilah “pacaran Islami” dalam pergaulan mereka. Bagaimana pacaran Islami yang mereka mahukan? Jelas kerana diberi embel-embel Islam, mereka hendak berbeza dengan pacaran orang awam/jahil. Tidak ada saling sentuhan, tidak ada pegang-pegangan, tidak ada kata-kata kotor dan keji. Masing-masing menjaga diri. Kalaupun saling berbincang dan bertemu, yang menjadi pembicaraan hanyalah tentang Islam, tentang dakwah, tentang umat, saling mengingatkan untuk beramal, berdzikir kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala, mengingatkan negeri akhirat, tentang surga dan neraka. Begitu katanya!

Pacaran yang dilakukan hanyalah sebagai tahap penjajakan. Kalau cocok, diteruskan sampai ke jenjang pernikahan. Kalau tidak, diakhiri dengan cara baik-baik. Dulu penulis pernah mendengar ucapan salah seorang aktivis mereka dalam suatu kajian keIslaman untuk mengalihkan anak-anak muda Islam dari merayakan Valentine Day, “Daripada pemuda Islam, ikhwan sekalian, pacaran dengan wanita-wanita di luar, yang tidak berjilbab, tidak shalihah, lebih baik berpasangan dengan seorang muslimah yang shalihah.”

Dari manakah mereka mendapatkan pembenaran atas perbuatan mereka? Benarkah mereka telah menjaga diri dari perkara yang haram atau malah mereka terjebak ke dalamnya dengan sadar ataupun tidak? Ya, syaitanlah yang menghias-hiasi kebatilan perbuatan mereka sehingga tampak sebagai kebenaran. Mereka memang -katanya- tidak bersentuhan, tidak pegangan tangan, tidak ini dan tidak itu… Sehingga jauh dan jauh mereka dari keinginan berbuat nista (baca: zina), sebagaimana pacarannya para pemuda-pemudi awam/jahil yang pada akhirnya menyeret mereka untuk berzina dengan pasangannya. Na’udzubillah!!! Namun tahukah mereka (anak-anak muda yang katanya punya kecintaan kepada Islam ini) bahwa hati mereka tidaklah selamat, hati mereka telah terjerat dalam fitnah dan hati mereka telah berzina? Demikian pula mata mereka, telinga mereka?

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah mengingatkan dalam sabdanya:

إِنَّ اللهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ الْمَنْطِقُ، وَالنَّفْسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ أَوْ يُكَذِّبُهُ

“Sesungguhnya Allah menetapkan atas anak Adam bahagiannya dari zina(1). Dia akan mendapatkannya, tidak bisa tidak. Maka, zinanya mata adalah dengan memandang (yang haram) dan zinanya lisan adalah dengan berbicara. Sementara jiwa itu berangan-angan dan berkeinginan, sedangkan kemaluan yang membenarkan semua itu atau mendustakannya.” (HR. Al-Bukhari no. 6243 dan Muslim no. 2657 dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu)

Dalam lafadz lain disebutkan:

كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيْبُهُ مِنَ الزِّنَى، مُدْرِكُ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ، وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الْاِسْتِمَاعُ، وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكلامُ، وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ، وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى، وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ أَوْ يُكَذِّبُهُ

“Ditetapkan atas anak Adam bahagiannya dari zina, akan diperoleh hal itu, tidak bisa tidak. Kedua mata itu berzina, dan zinanya dengan memandang (yang haram). Kedua telinga itu berzina, dan zinanya dengan mendengarkan (yang haram). Lisan itu berzina, dan zinanya dengan berbicara (yang diharamkan). Tangan itu berzina, dan zinanya dengan memegang. Kaki itu berzina, dan zinanya dengan melangkah (kepada apa yang diharamkan). Sementara, hati itu berkeinginan dan berangan-angan, sedangkan kemaluan yang membenarkan semua itu atau mendustakannya.” (HR. Muslim no. 2657)

Al-Imam An-Nawawi rahimahullahu berkata: “Makna dari hadits di atas adalah anak Adam itu ditetapkan bagiannya dari zina. Maka di antara mereka ada yang melakukan zina secara hakiki dengan memasukkan kemaluannya ke dalam kemaluan yang haram (untuk dimasuki karena bukan pasangan hidupnya yang sah, pent.). Dan di antara mereka ada yang zinanya secara majazi (kiasan) dengan memandang yang haram, mendengar perbuatan zina dan perkara yang mengantarkan kepada zina, atau dengan sentuhan tangan di mana tangannya meraba wanita yang bukan mahramnya atau menciumnya, atau kakinya melangkah untuk menuju ke tempat berzina, atau untuk melihat zina, atau untuk menyentuh wanita non mahram atau untuk melakukan pembicaraan yang haram dengan wanita non mahram dan semisalnya, atau ia memikirkan dalam hatinya. Semuanya ini termasuk zina secara majazi. Sementara kemaluannya membenarkan semua itu atau mendustakannya. Maknanya, terkadang ia merealisasikan zina tersebut dengan kemaluannya, dan terkadang ia tidak merealisasikannya dengan tidak memasukkan kemaluannya ke dalam kemaluan yang haram, sekalipun dekat dengannya.” (Syarhu Shahih Muslim, 16/206)

Dengan pacaran yang mereka beri embel-embel Islam, adakah mereka dapat menjaga pandangan mata mereka dari melihat yang haram? Sementara memandang wanita ajnabiyyah (non mahram) atau laki-laki ajnabi termasuk perbuatan yang diharamkan.

Allah Subhanahu wa Ta’ala memerintahkan:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ. وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ

“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada laki-laki yang beriman: ‘Hendaklah mereka menahan sebagian pandangan mata mereka dan memelihara kemaluan mereka, yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.’ Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman: ‘Hendaklah mereka menahan sebagian pandangan mata mereka dan memelihara kemaluan mereka…’.” (An-Nur: 30-31)

Tidakkah mereka tahu bahwa wanita merupakan fitnah yang terbesar bagi laki-laki? Sebagaimana dinyatakan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam sabda beliau:

مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً هِيَ أَضَرُّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ

“Tidaklah aku tinggalkan setelahku fitnah yang lebih berbahaya bagi laki-laki daripada fitnahnya wanita.” (HR. Al-Bukhari no. 5096 dan Muslim no. 6880)

Di samping itu, dengan pacaran “Islami” ala mereka, mereka tentu tidak akan lepas dari yang namanya khalwat (berdua-duaan dengan lawan jenis) dan ikhtilath (bercampur baur antara laki-laki dan perempuan tanpa adanya hijab/tabir penghalang).

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda:

لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ

“Sekali-kali tidak boleh seorang laki-laki bersepi-sepi dengan seorang wanita kecuali wanita itu bersama mahramnya.” (HR. Al-Bukhari no. 1862 dan Muslim no. 3259)

Al-Qadhi Iyadh rahimahullahu berkata, “Wanita adalah fitnah, sehingga laki-laki ajnabi dilarang bersepi-sepi dengannya. Karena jiwa-jiwa manusia diciptakan punya kecenderungan/syahwat terhadap wanita, dan syaitan akan menguasai mereka dengan perantaraan para wanita.”

Beliau juga mengatakan bahwa wanita adalah aurat yang sangat urgen untuk dijaga dan dipelihara. Dan mahramnya sebagai orang yang memiliki kecemburuan terhadapnyalah yang akan melindungi dan menjaganya. (Al-Ikmal, 4/448)

Al-Imam An-Nawawi rahimahullahu menyatakan, “Adapun bila seorang laki-laki ajnabi berdua-duaan dengan wanita ajnabiyah tanpa ada orang ketiga bersama keduanya, maka hukumnya haram menurut kesepakatan ulama. Demikian pula bila bersama keduanya hanya ada seseorang yang biasanya orang tidak sungkan/tidak merasa malu berbuat sesuatu di hadapannya karena usianya yang masih kecil, seperti anak laki-laki yang baru berumur dua atau tiga tahun dan yang semisalnya. Kerana keberadaan orang seperti ini sama saja seperti tidak adanya.” (Al-Minhaj, 9/113)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda:

لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ كَانَ ثَالِثَهُمَا الشَّيْطَانُ

“Tidaklah sekali-kali seorang laki-laki bersepi-sepi dengan seorang wanita melainkan yang ketiganya adalah syaitan.” (HR. At-Tirmidzi no. 1171, dishahihkan Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Sunan At-Tirmidzi)

Karena bahayanya fitnah wanita dan bersepi-sepi dengan wanita, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam sampai memperingatkan:

إِيَّاكُمْ وَالدُّخُوْلَ عَلَى النِّسَاءِ. فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ اْلأَنْصَارِ: يَا رَسُوْلَ اللهِ، أَفَرَأَيْتَ الْحَمْوَ؟ قَالَ: الْحَمْوُ الْمَوْتُ

“Hati-hati kalian masuk ke tempat para wanita!” Berkatalah seseorang dari kalangan Anshar, “Wahai Rasulullah! Apa pendapat anda dengan ipar?” Beliau menjawab, “Ipar adalah maut.” (HR. Al-Bukhari no. 5232 dan Muslim no. 5638)

Ipar di sini adalah kerabat suami selain ayah dan anak laki-lakinya. Makna “Ipar adalah maut”, kata Al-Imam An-Nawawi rahimahullahu, bahwa kekhawatiran terhadap ipar lebih besar daripada orang selainnya. Kejelekan bisa terjadi darinya dan fitnahnya lebih besar. Kerana biasanya ia bisa masuk dengan berleluasa menemui wanita yang merupakan isteri saudaranya atau isteri sepupunyanya, serta memungkinkan baginya berdua-duaan dengan si wanita tanpa ada pengingkaran, karena dianggap keluarga sendiri. Beza halnya kalau yang melakukan hal itu laki-laki ajnabi yang tidak ada hubungan keluarga dengan si wanita. (Al-Minhaj, 14/ 378)

Ketika Fadhilatusy Syaikh Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin rahimahullahu ditanya tentang hubungan kasih antara laki-laki dan perempuan yang terjalin sebelum zawaj, beliau menjawab, “Bila yang dimahukan si penanya, sebelum zawaj adalah sebelum dukhul (jima’) setelah dilangsungkannya akad nikah, maka tidak ada dosa tentunya. Kerana dengan adanya akad bererti si wanita telah menjadi isterinya walaupun belum dukhul. Namun bila yang dimaksud sebelum zawaj adalah sebelum akad nikah, baru pelamaran atau belum sama sekali, maka yang ini haram. Tidak boleh dilakukan. Tidak diperkenankan seorang lelaki bernikmat-nikmat dengan seorang wanita ajnabiyah, baik dalam ucapan, pandangan, maupun khalwat.” (Fatawa Al-Mar`ah Al-Muslimah, 2/600)

Seorang laki-laki yang telah rasmi melamar seorang wanita sekalipun, ia tetap harus menjaga jangan sampai terjadi fitnah. Dengan diterimanya pinangannya tidak berarti ia bisa bebas berbicara dan bercanda dengan wanita yang akan diperisterinya, bebas surat-menyurat, bebas telefon, bebas sms, bebas chatting, sembang apa saja. Kerana hubungan keduanya belum rasmi, si wanita masih tetap ajnabiyah baginya. Lalu apatah lagi orang yang baru sekadar pacaran belum ada peminangan, walaupun diembel-embeli kata Islami?

Ada seorang lelaki meminang seorang wanita. Di hari-hari setelah peminangan, ia biasa bertandang ke rumah si wanita, duduk sebentar bersamanya dengan didampingi mahram si wanita dalam keadaan si wanita memakai hijab yang syar’i. Berbincanglah si lelaki dengan si wanita, namun pembicaraan mereka tidak keluar dari pembahasan agama ataupun bacaan Al-Qur`an. Ketika Asy-Syaikh Ibnu Utsaimin rahimahullahu dimintai fatwa tentang hal ini, beliau menjawab, “Hal seperti itu tidak sepantasnya dilakukan. Kerana perasaan si lelaki bahawa wanita yang duduk bersamanya telah dipinangnya secara umum akan membangkitkan syahwat. Sementara bangkitnya syahwat kepada selain isteri dan budak perempuan yang dimiliki adalah sesuatu yang haram. Dan sesuatu yang mengantarkan kepada keharaman, haram pula hukumnya.” (Fatawa Asy-Syaikh Muhammad Shalih Al-‘Utsaimin, 2/748)

Permasalahan senada ditanya kepada Asy-Syaikh Shalih bin Fauzan bin Abdillah Al-Fauzan hafizhahullah, hanya saja pembicaraan si lelaki dengan si wanita yang telah dipinangnya tidak secara langsung namun melalui telefon. Beliau pun memberikan jawapan, “Tidak apa-apa seorang laki-laki berbicara melalui telefon dengan wanita yang telah dipinangnya, bila memang pinangannya telah diterima dan pembicaraan yang dilakukan dalam rangka mencari pemahaman sebatas keperluan yang ada, tanpa adanya fitnah. Namun bila hal itu dilakukan melalui perantara wali si wanita, maka itu lebih baik dan lebih jauh dari keraguan/fitnah.

Adapun pembicaraan yang biasa dilakukan laki-laki dengan wanita, antara pemuda dan pemudi, padahal belum berlangsung lamaran di antara mereka, namun hanya bertujuan untuk saling mengenal -sebagaimana yang mereka istilahkan- maka ini mungkar, haram. Boleh mengarah kepada fitnah dan menjerumuskan kepada perbuatan keji.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا

“Maka janganlah kalian tunduk (lembut mendayu-dayu) dalam berbicara sehingga berkeinginan jeleklah orang yang di hatinya ada penyakit dan ucapkanlah ucapan yang ma’ruf.” (Al-Ahzab: 32)

Seorang wanita tidak sepantasnya berbicara dengan laki-laki ajnabi kecuali bila ada keperluan, dengan mengucapkan perkataan yang ma’ruf, tidak ada fitnah di dalamnya dan tidak ada keraguan (yang membuatnya dituduh macam-macam).

Ulama telah menyebutkan bahwa wanita yang sedang berihram melakukan talbiyah tanpa mengeraskan suaranya. Dan di dalam hadits disebutkan:

إِذَا أَتَاكُمْ شَيْءٌ فِي صَلاَتِكُمْ، فَلْتُسَبِّحِ الرِّجَالُ وَلْتَصْفِقِ النِّسَاءُ

“Apabila datang pada kalian sesuatu dalam shalat kalian, maka laki-laki hendaklah bertasbih dan wanita hendaknya memukul tangannya.”

Hadits di atas termasuk dalil yang menunjukkan bahwa wanita tidak semestinya memperdengarkan suaranya kepada laki-laki yang bukan mahramnya, kecuali dalam keadaan-keadaan yang diperlukan sehingga ia terpaksa berbicara dengan laki-laki dengan disertai rasa malu. Wallahu a’lam.” (Al-Muntaqa min Fatawa Fadhilatisy Syaikh Shalih bin Fauzan, 3/163,164)

Kita baru menyinggung pembicaraan melalui telefon ataupun secara langsung. Lalu bagaimana bila pemuda-pemudi berhubungan melalui surat?

Asy-Syaikh Abdullah bin Abdurrahman dalam Fatawa Al-Mar`ah (hal. 58) ditanya, “Bila seorang lelaki melakukan surat-menyurat dengan seorang wanita ajnabiyah, hingga pada akhirnya keduanya saling jatuh cinta, apakah perbuatan ini teranggap haram?” Beliau menjawab, “Perbuatan seperti itu tidak boleh dilakukan, karena dapat membangkitkan syahwat di antara dua insan. Dan syahwat tersebut mendorong keduanya untuk saling bertemu dan terus berhubungan. Kebanyakan surat-menyurat seperti itu menimbulkan fitnah dan menumbuhkan kecintaan kepada zina di dalam hati. Di mana hal ini termasuk perkara yang menjatuhkan seorang hamba ke dalam perbuatan keji, atau menjadi sebab yang mengantarkan kepada perbuatan nista. Kerananya, kami memberikan nasihat kepada orang yang ingin memperbaiki dan menjaga jiwanya agar tidak melakukan surat-menyurat yang seperti itu dan menjaga diri dari pembicaraan dengan berlainan jenis yang bukan mahramnya. Semuanya dalam rangka menjaga agama dan kehormatannya. Dan Allah Subhanahu wa Ta’ala-lah yang memberi taufik.”

Bila ada yang berdalih bahwa isi surat-menyurat mereka jauh dari kata-kata keji, tidak ada kata-kata gombal(usik) dan rayuan cinta di dalamnya, apatah lagi dalam surat menyurat tersebut dikutip ayat-ayat Allah Subhanahu wa Ta’ala, maka dijawab oleh Fadhilatusy Syaikh Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin rahimahullahu, “Tidak boleh bagi seorang lelaki, siapapun dia, untuk surat-menyurat dengan wanita ajnabiyah. Karena hal itu akan menimbulkan fitnah. Terkadang orang yang melakukan perbuatan demikian menyangka bahwa tidak ada fitnah yang timbul. Akan tetapi syaitan terus menerus menyertainya, hingga membuatnya terpikat dengan si wanita dan si wanita terpikat dengannya.”

Asy-Syaikh rahimahullahu melanjutkan, “Dalam surat-menyurat antara pemuda dan pemudi ada fitnah dan bahaya yang besar, sehingga wajib untuk menjauh dari perbuatan tersebut, walaupun si penanya mengatakan dalam surat menyurat tersebut tidak ada kata-kata keji dan rayuan cinta.” (Fatawa Asy-Syaikh Muhammad Shalih Al-‘Utsaimin, 2/898)

Demikianlah… Lalu, masihkah ada orang-orang yang memakai label Islam untuk membenarkan perbuatan yang menyimpang dari kebenaran?

Wallahul musta’an.

Footnote:

1 Yakni yang namanya zina itu tidak hanya diistilahkan dengan apa yang diperbuat oleh kemaluan, bahkan memandang apa yang haram dipandang dan selainnya juga diistilahkan zina. (Fathul Bari, 11/28)

(Sumber: Majalah Asy Syariah, Vol. IV/No. 39/1429H/2008, kategori: Niswah, hal. 83-87. Dicopy dari http://www.asysyariah.com/print.php?id_online=638) dan http://akhwat.web.id/muslimah-salafiyah/fatwa-ulama/tidak-ada-pacaran-islami/

Isnin, 25 Oktober 2010

~Nature of a Prophet's Mission ~

Viewed on the whole, the nature of he mission undertaken by the various Prophets is seen to be as follows:
Bulleted List
  • To revolutionize the intellectual and mental outlook of humanity and to instill the Islamic attitude towards life and morality to such an extent that their very way of thinking, ideal in life and standards of values and behavior become Islamic.
  • To regiment all such people who have accepted Islamic ideals and molded their lives after the Islamic pattern with a view to struggling for power and seizing it by the use all available means and equipment.
  • To establish Islamic rule and organize the various aspects of social life on Islamic bases to adopt such means as will widen the sphere of Islamic influence in the world and to arrange for the mortal and intellectual training by contact and example of all those people who enter the fold of Islam from time to time.

Khamis, 14 Oktober 2010

Tazkirah Iman Muda Asyraf Bin Mohd Ridzuan

Salam... harap maklumat utama tazkirah ni sampai ke hati yang melihat... bukan sebab ianya di rekodkan dari media umno atau pun media pembangkang... Wallahu'alam.



Selasa, 12 Oktober 2010

WAHAI ANGKATAN BARU !!!

Siapakah dirimu untuk menggantikan angkatan tua, mereka akan pulang tak lama lagi. Janganlah engkau menjadi pemuda & pemudi kecapi suling,yang bersenandung meratapi tepian yang sudah runtuh, mengenang masa silam yag telah pergi jauh. Janganlah engkau membuat kekeliruan lagi seperti pernah dilakukan oleh angkatan yan engkau gantikan. Teruskan perjalanan ini dengan tenaga dan kakimu sendiri. Dada bumi cukup luas untuk menerima kehadiramu. penuhilah segenap udara ini dengan kegiatan dan ketekunan, hadapilah tugas yang maha berat ini dengan jiwa yang besar, degan daya julang api semangat yang nyalaannya kuat & keras.


Pupuklah progresif dalam jiwamu dan bertindaklah dengan perhitungan yang nyata dan pertimbangan yang matang. Perkayakanlah dirimu dengan meneladan kepada masa yang silam, dimana ada yang rebah dan ada yang bangun, ada yang jatuh terus berdiri kembali. Kamu tidak boleh menjadi penciplak dari angkatan lama, tidak boleh menidakkan segala harga & nilai, jasa & karya dari angkatan lama.

Pandukanlah pengalaman angkatan ama dengan nyala citamu! Sejarah ini telah lama berjalan, bergerak & mengembang. Kamu hanyalah tenaga penyambung menyelesaikan bengkalai yang belum selesai. Kafilah hidup ini ibarat gelombang di lautan, menghempas yang satu, menyusul yang lain, memecah yang pertama datang yang kedua. Insaflah kedaulatanmu sebagai angkaan baru, yg hendak menggantikan manusia tua angkatan lama. tidaklah serupa & sama antara keua angkatan zaman itu, kerana sejarah berjalan sentiasa menurut hukum dinamik & dialektik.


Selasa, 31 Ogos 2010

Ramadan: A Time for Revival or Survival?


As in years past, the beloved yet unexpected guest of millions, "Holy Ramadan" once again enters our lives. Muslims are filled with great joy in anticipation of welcoming him. Yet to one unaccustomed, it would almost seem as if Muslims had never met him before!


All of a sudden, our new-found love for this guest causes us to radically change our daily schedules and habits to entertain him. Our Mosques mysteriously overflow with worshippers, chapters of the Quran are heard chanted till the wee hours of the morning accompanied by a hail of cries, and our social gatherings and feasts become livelier than ever before - all these sacrifices made to honor this special and 'holy' guest from Allah.

Isn't it interesting and ironic that while he is among us, for a full 30 days, we starve, read numerous articles on do's and don'ts of treating this guest, avoid watching TV in his presence, and sing songs or Nasheeds of joy, yet we fail to understand him and the mission of his visit? For some odd reason, this same "Holy Ramadan" becomes a stranger to us on the 1st of Shawwal!


Let the Scrubbing Begin!

What many of us forget is that this guest accompanies a deep purpose and responsibility. It is as Muhammad al-Shareef notes:

"Whenever a guest comes to our home, we prepare in advance for his arrival by vacuuming the carpet, dusting the shelves, and scrubbing the sinks. We should do this for our guest of Ramadan as well. But the scrubbing should not just be of our physical surroundings, it should include the scrubbing of our sins!"


Ever Wonder Why The 'Change' And 'Blessings' Don't Last?

Sayyid Abul A'la Mawdudi explains in Let Us Be Muslims:

"The greatest mistake we commit is to regard the outward shape of acts of prayer and fasting as the real 'Ibadah (worship) and we suffer from the delusion that whoever just fulfills these requirements performs the 'Ibadah of Allah. Just as physical strength cannot be obtained from the bread until it is fully digested, the spiritual power cannot be obtained from fasting until the person allows Ramadan’s purpose to permeate one’s heart and mind and dominate one’s thought, intention and deed.”


Ramadan - A Tool Of Transformation And Month Of Sharing

In addition to the indispensable personal benefits of fasting, Ramadan is a time for social awareness. As Hammudah 'Abd al-Ati describes in Islam in Focus:

"No sociologist or historian can say that there has been at any period of history anything comparable to this powerful institution of Islam: Fasting in the month of Ramadan. People have been crying throughout the ages for acceptable belonging, for unity, for brotherhood, for equality, but how echoless their voices have been, and how very little success they have met."


No Time To Hibernate!

As Dr. Abdullah Hakim Quick eloquently explains in Ramadan in History:

"Ramadan is actually a time of increased activity wherein the believer, now lightened of the burdens of constant eating and drinking, should be more willing to strive and struggle for Allah. The Prophet Muhammad’s (peace be upon him) nine Ramadans were filled with decisive events, such as Jihad, and he left us a shining example of sacrifice and submission to Allah. Throughout Islamic history, most of the significant battles were won in this month!"


Living Taqwa - Moving Dead Hearts To Action!

Quran [2:183] describes attainment of Taqwa to be the real purpose of Fasting. But, what is Taqwa?

Sayyid 'Umar ibn al-Khattab: "A person with the quality of Taqwa is like a person walking with caution on a thorny road. The way he would take care to save his clothes from getting entangled in the thorns, so is a person with Taqwa conscious of every action he does (for fear of falling into wrong)."

Sayyid 'Ali ibn Abi Talib: "Taqwa means fearing Allah, acting in accordance with the Quran, contentment with whatever little you have, and preparing for the day of departure (death)."

Imam al-Ghazali narrates: "Whoever fears something (in the creation of Allah) runs away from it, whereas whoever fears Allah runs to Him (out of love and obedience)!"

Let us all begin to live a life of Taqwa this Ramadan to avoid the 'thorns' that come our way in the form of worldly temptations in the media and society in general.



Intensifying Our Love And Study Of The Quran

It is said when you love someone, you would know every little thing he or she says, likes and dislikes. How can we claim to love Allah, yet know very little about His message and gift to us? Ramadan offers the rare opportunity for an intense reflection on the message of the Quran. It is the source of a constant revolution in the lives of millions of those who possess a living heart, as Allah says, "Indeed in this (Quran) there is remembrance for those who have a living heart, listen attentively and are awake to taking heed." [Qaaf: 37]

It is reported that Imam al-Zuhri would say about Ramadan, "It is recitation of the Quran and feeding of people." Similarly, 'Aishah (may Allah be pleased with her) would recite from the pages of the Quran starting at the break of day at dawn in Ramadan until the sun had risen.


This Was The Spirit Of Ramadan

"This was the spirit of Ramadan that enabled our righteous forefathers to face seemingly impossible challenges. It was a time of intense activity, spending the day outside and the night in prayer while calling upon Allah for His forgiveness. Today, the Muslim world is faced with drought, military aggression, widespread corruption and tempting materialism. Surely we are in need of believers who can walk in the footsteps of our beloved Prophet (pbuh), the illustrious Sahabah, and leaders like Tariq ibn Ziyad, Salahuddin and the countless heroes of Islam. Surely we are in need of the Muslims whose fast is complete and not just a source of hunger and thirst. May Allah raise up a generation of Muslims who can carry Islam to all corners of the globe in a manner that befits our age."

a passionate reminder from Shaykh Abdullah Hakim Quick.


A Quick Checklist Of Ramadan:

* Make a resolve to win the maximum favour of Allah: perform extra voluntary prayers (Nawaafil), make frequent Du'a and increase remembrance (Dhikr).

* Try to recite some Quran after every Prayer. In fact if you read 3-4 pages after every Prayer you can easily finish the entire Quran in Ramadan! Study the Quranic Tafseer (commentary) every morning.

* Invite a person you are not very close with to your home for Iftar, at least once a week. You will notice the blessings in your relationships!

* Bring life to your family! Everyday, try to conclude the fast with your family and spend some quality time together to understand each other better.

* Give gifts on 'Eid to at least 5 people: 2 to your family members, 2 to your good friends, and 1 to a person whom you love purely for the sake of Allah.

* Commit to an Islamic study circles to enhance your Islamic knowledge and practice. Plan to complete reading a book on Prophet Muhammad’s (pbuh) life in these 30 days.

* Donate generously to the masjid, Islamic organizations, and any where people are in need. "This is a month of sharing!"

* Share Ramadan and its teachings of love & patience with your neighbours. Learn how at http://www.soundvis/ ion.com/info/ ramadan/

* Initiate a project to promote or revive a ‘forgotten’ social cause in the Muslim and non-Muslim community: fight against racism, AIDS, drugs, cancer, smoking…etc.

* Did you know, our society, which constitutes only 20% of world’s population, actually consumes 80% of world’s resources! Volunteer at food bank or Anti-Poverty campaign, while fasting!

* Seek the rare and oft-neglected rewards of 'the night better than a 1000 months', Laylatul-Qadr.

* Weep in private for the forgiveness of your sins: It is the month of forgiveness and Allah's Mercy! It's never too late.

* Learn to control your tongue and lower your gaze. Remember the Prophet's warning that lying, backbiting, and a lustful gaze all violate the fast! Abandon foul language forever.

* Encourage others to enjoin and love goodness, and to abandon everything evil. Play the role of a Da'ee (one who invites to Allah) with passion and sympathy.

* Experience the joy of Tahajjud prayers late at night and devote yourself purely and fully to Allah in the I'tikaf retreat during the last 10 days of Ramadan.

Ahad, 1 Ogos 2010

" Kata alim, kata wara'



Kita lihat situasi kartun tu, nampak jer alim, nampak jer wara' tapi... " Tiada yang lebih membahagiakan dua orang insan yang saling menyukai kecuali menikah" ( Riwayat Suyuti ). Dengar tu, apa lagi menikah la kalau dah suka menikah la jawabnya. Tapi susah la kami masih belajar lagi ( sekolah/ IPT ). Tapi kami saling suka ? ” Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid ( syahid kecil )” (Riwayat Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami, dll ). Simpan la dalam hati kan dapat syahid kecil, buat apa nak bercinta dan bercouple nie tak ada maknanya.Tapi kami tak bercinta , tak bercouple. Ana dengan dia Cuma kadang-kadang berSMS atau berYM. Itu pun bagi tazkiroh sikit-sikit. Ana tak panggil pon ’ sayang’ kat dier.


Kenapa yang nak bagi-bagi tazkiroh kat dier tu macamlah muslimin/ muslimat yg lain dah mati. Kenapa, dah habis bagi tazkiroh kat muslimin/ muslimat kat dunia nie?Tak bercouple tapi berSMS, tak bercouple tapi berYM, Tak bercouple tapi aktiviti sama macam orang couple. Yang HALAL itu nyata, yang HARAM itu nyata. Manusia boleh bermain kata dengan manusia lain. Tetapi terdayakah manusia untuk menipu ALLAH?


Tolonglah...wahai ikhwan wa akhwat, janganlah berselindung disebalik tudung yang labuih, disebalik lebai putih dan disebalik perilaku yang ’alim’ kalau untuk menghalalkan pergaulan antara lelaki dan perempuan. MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA!! Janganlah cemari perjuangan deen yang suci nie, dengan kononnya couple Islamik...

Inilah yang dikatakan mencampuri yang haq dan batil. ’ Dan janganlah kamu campur adukkan yang haq dengan yang batil’ ( Al-Baqarah : 85 ). Tetap nampak yang batil itu. Contohlah , kita satu kampung nie sedang memasak gulai ayam yang pergh....sedap tengoknya semua garam, gula , santan dah cukup. TIBA-TIBA!! Seekor burung dengan selambanya ’ter’berak ke dalam kawah gulai ayam kita yang sedap itu. Ada ker kita nak nak makan lepas tu? Habaq mai kat ana sapa nak makan gulai ayam yg sudah ditambah ’perencah’ tahi burung itu. Mesti la kita tolak mentah-mentah, oleh itu couple @ couple Islamik sama sekali adalah HARAM!!

by:Insan Alfaqir

Ikhtilat (pergaulan antara lelaki dan perempuan)

Adakah sama sekali tidak boleh? Apakah hukumnya? Mungkin kebanyakan kita pernah mendengar mengenai masalah ini, mungkin juga tidak.

Demi cinta dan sayangku kepada muslimin dan muslimah di seluruh dunia, ku cuba menterjemah sedikit secara bebas dari buku Fatawa Al Mar atul Muslimah oleh Dr Yusuf Al Qardhawi, saya hanya mengambil di kesimpulan dari keseluruhan jawapan penanya soalan. Teguran dan nasihat amat diharapkan. Semoga ianya dapat memberi faedah kepada semua khususnya para muslimah insyAllah.

Amma ba’d:

Pertemuan ataupun perjumpaan di antara lelaki dan perempuan tidaklah diharamkan secara mutlak, bahkan harus mahupun dituntut jika tujuannya adalah mulia, memberi manfaat dan menambah amal soleh(seperti menuntu ilmu), membawa kebaikan, dan perkara-perkara yang mana berhajatkan bantuan dan pertolongan dari kedua belah pihak (lelaki dan perempuan) berlandaskan batas-batas, tujuan yang betul dan penguatkuasaan yang berkesan.

Walaupun dibolehkan, kita sama sekali tidak mengabaikan batas-batas dan syariat yang telah ditetapkan oleh Islam :

1. Hendaklah menjaga pandangan oleh kedua-duanya (lelaki dan perempuan jangan gatal menjeling-jeling), tidak memandang kepada aurat, tidak juga memandang dengan syahwat, dan tidak memanjangkan pandangan jika tidak berhajat. Allah SWT berfirman :

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat".(30)

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya,(31)

An Nuur : 30-31

2. Seorang perempuan hendaklah sentiasa mengenakan pakaian yang disyariatkan dan sopan, menutupi seluruh badannya selain dua tangan dan wajah, tidak jarang (tipis) dan tidak menampak bentuk tubuh, Allah SWT berfirman :

dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya, ,(31)

Surah An Nuur : 31

Dikuatkan lagi daripada para sahabat yang dimaksudkan dengan “perhiasan” ialah dua tangan dan wajah.

Allah SWT menjelaskan mengenai pakaian yang sopan, firmanNya :

Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. (59)

Al Ahzab: 59

Perempuan muslimah yang sopan berbeza pakaian mereka dari perempuan yang semberono perangainya, dia juga tidak berakhlak buruk, dengan itu setiap yang memandang pakaian dan akhlaknya, pasti akan menghormati dan menyeganinya.

3. Sentiasa berakhlak muslimah pada setiap perkara, terutama ketika bermuamalat dengan lelaki :

i. Percakapan , hendaklah menjauhi dari suara yang boleh merangsang dan membangkitkan perasaan, Allah SWT berfirman :

Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik,(32)

Al Ahzab : 32

ii. Berjalan, Allah SWT berfirman :

Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan (31)

An Nuur : 31

Allah SWT menyifatkan sopan santun seorang perempuan dengan firmanNya :

Kemudian datanglah kepada Musa salah seorang dari kedua wanita itu berjalan kemalu-maluan (25)

Surah Al Qashah :25
iii. Pergerakan, tidak berlenggok, seperti yang disifatkan dalam hadith sebagai (berlenggok itu adalah perempuan) dan tidak berhias (tabarruj) seperti yang dilakukan oleh wanita-wanita jahiliyyah dahulu mahupun sekarang.



4. Menjauhi bau-bauan ataupun wangi-wangian yang boleh membuatkan lelaki tertarik dengannya, dan menjauhi juga warna-warna terang dan terlampau menarik yang mana sepatutnya hanya dipakai dirumah bukannya ketika perjumpaan dengan lelaki.

5. Jangan sesekali membiarkan hanya seorang lelaki dan seorang perempuan berjumpa tanpa mahram disisi mereka, ianya ditegah dengan sebuah hadith sahih mengenainya, (Sesungguhnya yang ketiga daripada keduanya ialah syaitan), tidak patut membiarkan api dan kayu bersama (makin ‘terbakar’ la kalau dibiarkan berdua). Yang patut diambil berat juga ialah kaum keluarga terdekat, seperti ayah mertua, ipar dan sesiapa pun yang bukan mahramnya daripada berduaan.

6. Hendaklah sepanjang perjumpaan itu hanya dalam lingkungan hajat (cth: mesyuarat) dan perkara-perkara yang diperlukan, tidak perlu hendak memanjangkan dengan perkara luar dari hajat itu tadi dengan berbual-bual kosong, bergosip-gosipan, ataupun perkara-perkara yang boleh mengabaikan kerja sebenar yang amat suci seorang perempuan, iaitu tanggungjawabnya di rumah dan pertarbiyahan bangsa(anak-anak).

Penuhilah syarat-syarat ini, bukan untuk menyusahkan kita, bahkan demi kebaikan bersama, kerana Allah SWT tahu apa yang terbaik untuk hambaNya yang taat. Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik, dengan keyakinan ini, marilah disaat ini kita mula menjadi seorang yang terbaik disisiNya insyAllah.

Wallahu Ta’ala A’lam

Rujukan :

Fatawa Al Mar atul Muslimah oleh Dr Yusuf Al Qardhawi, maktabah wahbah, cetakan pertama 1996 m – 1416 h

Mudah-mudahan bermanfaat...

Jumaat, 30 Julai 2010

Couple tu blh ke tak dlm Islam?....blh ke tak ni?

one day, one of my friend dpt article dari IKIM
ttg couple dlm Islam....it answers my question
clearly.... selalu bertanya pada diri, couple tu blh ke tak dlm
Islam?....blh ke tak ni?....

one day, one of my friend dpt article dari IKIM
ttg couple dlm Islam....it answers my question
clearly....

apa kata Islam ttg couple?....
sebesar2 tajuk yg ditaip dlm article "percintaan :
HARAM !!!!" dlm Islam tiada istilah bercouple....kalau benar seorang lelaki itu mencintai seseorg wanita seikhlas hatinya, tidak blh dia bercouple....
bercouple adlh dtg dari nafsu....buat apa menurutkan nafsu?....
dalam Islam yg ada hanyalah perkahwinan....cara2nya,....bi la seorg lelaki itu
tersuka kat seorg wanita tak kira lah member ke, tak pernah kenal ke,....dia kena solat istikharah dahulu sblm memulakan langkah....minta petunjuk Allah benarkah si dia itu adlh jodoh yg telah Allah tetapkan....

kemudian, andai dah dpt petunjuk benar si dia jodoh yg Allah tetapkan, kena approach parents
dia....bkn nyer approach dia....lelaki ni kenalah minta izin kat parents nak kawan ngan perempuan ni dan niat dia berkawan kenalah nak memperisterikan perempuan ni, bukan sekadar main2 ek.... pastu, kalau perempuan ni pula kena buat solat istikharah minta petunjuk dari Allah betul tak lelaki ni jodoh dia....kalau dah dpt petunjuk dari Allah dan parents kata ok,....tak ber makna blh dating, keluar bersama2 dan sbgnya.... step seterusnya kena cpat2 tetapkan tarikh kahwin....pastu kahwin la, and happy ever after....Insya Allah....
so,....sedar tak yg sebenarnya step2 di atas adlh step utk meminang ?....

kesimpulannya, dlm Islam tak der istilah couple....
kpd sahabat2 yang saya sayangi dan kasihi,
marilah kita sama membanteras gejala2 bercouple
ni sbb bermula dari couple, mcm2 blh terjadi, tak
pyh la di sini saya sebutkan complication2 yg
timbul slps bercouple....hehe, mcm hypertension
lak ada complication2.... sanggupkah kita
gadaikan agama hanya utk kepuasan diri?....
ingat, kita muslim diperhati oleh non-muslim, mcm
mana nak berdakwah kalau diri songsang?....
ermm...pada sape yg terasa...maaf
dipinta..sekadar renungan kita bersama...

i do believe in this words, deep down if u guys ask
urself, we already have the answer, ALLAH the
almighty have always slipped in the answer in our
heart, it's just that we rather listen to the 'other'
voice than the one that's already there...

by:

pemBeLa-RakYat

Ahad, 25 Julai 2010

Ketika akhwat jatuh cinta

Akhwat Jatuh Cinta??

Tak ada yang aneh, mereka juga adalah manusia...

Bukankah cinta adalah fitrah manusia???

Tak pantaskah akhwat jatuh cinta???

Mereka juga punya hati dan rasa...


Tapi tahukah kalian betapa berbedanya mereka saat cinta seorang lelaki menyapa hatinya???
Tak ada senyum bahagia, tak ada rona malu di wajah, tak ada buncah suka di dada...

Namun sebaliknya...

Ketika Akhwat Jatuh Cinta...

Yang mereka rasakan adalah penyesalan yang amat sangat, atas sebuah hijab yang tersingkap...


Ketika lelaki yang tak halal baginya, bergelayut dalam alam fikirannya, yang mereka rasakan adalah ketakutan yang begitu besar akan cinta yang tak suci lagi...



Ketika rasa rindu mulai merekah di hatinya, yang mereka rasakan adalah kesedihan yang tak terperih akan sebuahr asa yang tak semestinya…



Tak ada senyum bahagia, tak ada rona malu…
Yang ada adalah malam-malam yang dipenuhi air mata penyesalan atas cinta-Nya yang ternodai…
Yang ada adalah kegelisahan, karena rasa yang salah arah…
Yang ada adalah penderitaan akan hati yang mulai sakit…

Ketika Akhwat Jatuh Cinta…

Bukan harapan untuk bertemu yang mereka nantikan, tapi yang ada adalah rasa ingin menghindar dan menjauh dari orang tersebut…

Tak ada kata-kata cinta dan rayuan…

Yang ada adalah kekhawatiran yang amat sangat, akan hati yang mulai merindukan lelaki yang belum halal atau bahkan tak akan pernah halal baginya…



Ketika mereka jatuh cinta, maka perhatikanlah,
kegelisahan di hatinya yang tak mampu lagi memberikan ketenangan di wajahnya yang dulu teduh…

Mereka akan terus berusaha mematikan rasa itu bagaimanapun caranya…
Bahkan kendati dia harus menghilang, maka itu pun akan mereka lakukan...

Alangka kasihannya jika akhwat jatuh cinta…
Karena yang ada adalah penderitaan…

Tapi ukhti…
Bersabarlah…
Jadikan ini ujian dari Rabbmu…

Matikan rasa itu secepatnya…
Pasang tembok pembatas antara kau dan dia…
Pasang duri dalam hatimu, agar rasa itu tak tumbuh bersemai…
Cuci dengan air mata penyesalan akan hijab yang sempat tersingkap...

Putar balik kemudi hatimu, agar rasa itu tetap terarah hanya padaNya…


Pupuskan rasa rindu padanya dan kembalikan dalam hatimu rasa rindu akan cinta Rabbmu…



Ukhti… Jangan khawatir kau akan kehilangan cintanya…

Karena bila memang kalian ditakdirkan bersama, maka tak akan ada yang dapat mencegah kalian bersatu…

Tapi ketahuilah, bagaimana pun usaha kalian untuk bersatu, jika Allah tak menghendakinya, maka tak akan pernah kalian bersatu…

Ukhti… Bersabarlah… Biarkan Allah yang mengaturnya...
Maka yakinlah... Semuanya akan baik-baik saja…

Semua Akan Indah Pada Waktunya…

By: Ummu Sa'ad 'Aztriana'

Selasa, 1 Jun 2010

.: Hikmah Tinggalkan Bohong :.




Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Luqman Hakim, menceritakan pada
suatu hari ada seorang telah datang berjumpa dengan Rasulullah s.a.w. kerana hendak memeluk agama Islam. Sesudah mengucapkan dua kalimah syahadat, lelaki itu lalu berkata :
“Ya Rasulullah. Sebenarnya hamba ini selalu sahaja berbuat dosa dan
payah hendak meninggalkannya.” Maka Rasulullah s.a.w. menjawab :
“Mahukah engkau berjanji bahawa engkau sanggup meninggalkan cakap bohong?”
“Ya, saya berjanji” jawab lelaki itu singkat. Selepas itu, dia pun pulanglah ke rumahnya.

Menurut riwayat, sebelum lelaki itu memeluk agama Islam, dia sangat terkenal
sebagai seorang yang jahat. Kegemarannya hanyalah mencuri, berjudi dan meminum
minuman keras. Maka setelah dia memeluk agama Islam, dia sedaya upaya untuk
meninggalkan segala keburukan itu. Sebab itulah dia meminta nasihat dari
Rasulullah s.a.w. Dalam perjalanan pulang dari menemui Rasulullah s.a.w.
lelaki itu berkata di dalam hatinya : “Berat juga aku hendak meninggalkan apa
yang dikehendaki oleh Rasulullah s.a.w. itu.”

Maka setiap kali hatinya terdorong untk berbuat jahat, hati kecilnya terus mengejek.
“Berani engkau berbuat jahat. Apakah jawapan kamu nanti apabila ditanya oleh
Rasulullah s.a.w. Sanggupkah engkau berbohong kepadanya” bisik hati kecil.
Setiap kali dia berniat hendak berbuat jahat, maka dia teringat segala
pesan Rasulullah s.a.w. dan setiap kali pulalah hatinya berkata :
“Kalau aku berbohong kepada Rasulullah s.a.w. bererti aku telah mengkhianati
janjiku padanya. Sebaliknya jika aku bercakap benar bererti aku akan menerima
hukuman sebagai orang Islam. Oh Tuhan….sesungguhnya di dalam pesanan Rasulullah s.a.w. itu terkandung sebuah hikmah yang sangat berharga.”

Setelah dia berjuang dengan hawa nafsunya itu, akhirnya lelaki itu berjaya di dalam
perjuangannya menentang kehendak nalurinya. Menurut hadis itu lagi, sejak dari hari
itu bermula babak baru dalam hidupnya. Dia telah berhijrah dari kejahatan kepada
kemuliaan hidup seperti yang digariskan oleh Rasulullah s.a.w. Hingga ke akhirnya dia
telah berubah menjadi mukmin yang soleh dan mulia.

.:: | Jagalah Pandangan Matamu | ::.


Selasa, 18 Mei 2010

"ELKEN"

UNTK PERTANYAAN LANJUT SILA HUBUNGI SAYA "ASMA AMANI RZ"
e-mail: sea070002@yahoo.com.my

This Product only available in Malaysia, Singapore, Indonesia, Thailand, Brunei, Hong Kong & India


BIO PURE KEN



sistem Penulinan reverse osmosis (RO) yang pertama di rantau Asia..Satu-satunya jenama yang mendapat penganugerahan MOHOR EMAS WQA..menyingkir bahan tercemar sekecil 0.0001 mikron..
MEMILIKI SEBUAH SISTEM PENULINAN AIR BUKAN LAGI SATU KEMEWAHAN.. IA SATU KEPERLUAN!!


Perfectly Pure Water

Bio Pure Ken 1 uses the advanced 5-stage Reverse Osmosis (R.O.) Purification System, thus removing virtually all types of contaminants, including bacteria and viruses, to produce perfectly pure water (H2O)

Purification System

FDA-compliant ABS Food Grade reservoir material and airtight cover
Hands-free water dispenser
Fully automated functions of membrane self-cleaning, water level control, water refill and electronic shut-off
Patented design concealed in a unitary manifold for easy maintenance, quality and hygiene
Patented booster pump regulates pressure and ensure constant production

Specifications

Reservoir Capacity:
Warm: 5 ± 0.5 litres
Reservoir Material:
FDA-compliant ABS Food Grade

Dimension

Width – 260 mmDepth – 470 mmHeight – 450 mm
The Bio Pure KEN series is a 5-stage reverse osmosis purification system. Its patented system removes virtually all types of contaminants including viruses as small as 0.0001 micron. Bio Pure KEN is one of the only 3 recipients of WQA Gold Seal worldwide and the only recipient in Asia. It has also won an award at Geneva International Exhibitions as well as the Reader’s Digest Gold Trusted Brand Award for 2 consecutive years in Malaysia.



4 TEKNOLOGI DALAM 1 PERANTI REVOLUSIONER

- Pertama di Asia Pasifik
- Penjagaan muka ; Anti-penuaan, pencerahan dan pemutihan kulit, Anti-akne, memperhalus liang roma, pengurangan parut.
- Penjagaan mata ; mengurangkan kelesua mata, mencegah lingkaran hitam
-Memontok & menegangkan Payu dara
-Perlangsingan dan pembentukan badan
-Penjagaan kesihatan umum














Kington Plasma Hidup bukannya air laut biasa. Ia dituai daripada pusaran plankton eksklusif di mana interaksi ekologi menghasilkan 83 jenis elemen biotersedia yang telah dicerna terlebih dahulu oleh plankton laut. Disebabkan manusia memerlukan sekurang-kurangnya 70 jenis mineral untuk mengekalkan komposisi cecair badan yang seimbang, Kington Plasma Hidup dapat mengembalikan keseimbangan persekitaran dalaman kita dengan membekalkan elemen surih ini dalam spektrum penuh dan berkomposisi seimbang. Mineral-mineral juga dalam bentuk kristaloid biotersedia yang membolehkan penyerapan mudah.

Kington Plasma Hidup ditemui julung kali oleh Rene Quinton, seorang saintis, pakar biologi, pakar fisiologi dan kemanusiaan Perancis. Ia telah digunakan melebihi 100 tahun dan disokong oleh dokumen klinikal ekstensif yang membuktikan kebaikan fisiologinya. Dengan membekalkan elemen surih yang penting untuk transmisi tenaga elektromagnetik, komunikasi sel dapat ditingkatkan, justeru membawa kepada kesihatan dan keberfungsian lebih baik.



Kington Life Plasma is not any seawater. It is harvested from an exclusive plankton bloom vortex where ecological interactions produce 83 types of bioavailable elements that are predigested by oceanic plankton. As humans need at least 70 types of minerals to maintain a balanced composition of our body fluid, Kington Life Plasma is able to restore the balance in our internal environment by providing these trace elements in full spectrum and balanced composition. The minerals are also in bioavailable crystalloid forms which allow easy absorption.
Kington Life Plasma was first discovered by Rene Quinton, a French scientist, biologist, physiologist and humanitarian. It has been used for over 100 years and is supported by extensive clinical documents proving its physiological benefits. By providing the body with essential trace elements for the transmission of electromagnetic energy, cellular communication can be enhanced, thus leading to better health and performance.




Organic & Alkaline for Balanced Nutrition

100% pure and organic
Complete food with 46 essential nutrients in a balanced proportion in line with the human body's requirements
Rich concentration of nutrients like protein (amino acids), vitamins, minerals, carbohydrates, essential fatty acids, chlorophyll, beta-carotene, phycocyanin and xanthophyll.
More than 10 international accolades form government bodies & independent organisations
Cholesterol-free protein source that is alkaline-forming
Readily digested and easily assimilated
Certified to be free of microcystine
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME..