Isnin, 3 Mei 2010

10 Racun hilangkan Kebosanan DatangKan KeBahagian Diri Kita .



Firman Allah s.w.t. ,

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[1] Demi Masa!

[2] Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian;
[3] Kecuali 1 ) Orang-orang yang beriman dan 2 ) Beramal soleh dan 3 ) Mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta 4 ) Berpesan-pesan dengan sabar.
TELAH BENAR LAH OLEH PERKATAAN ALLAH S.W.T.
Surah Al – Asr Ayat 1 – 3 .

Adakah ?

Mengapa banyak di antara kita tidak merasa bahagia dan sering merasa Bosan ?

Penyebabnya, kita lebih banyak tahu tentang :

Apa yang harus kita lakukan untuk menjadi orang yang bahagia
daripada tahu tentang :
mengapa kita tidak bahagia dan sering merasa Bosan ?
.

Perasaan tidak bahagia dan sering merasa Bosan
sebenarnya adalah penyakit. Hal itu adalah bentuk dari upaya meracuni diri sendiri. Mari kita rawat penyakit itu dengan cara yang terjangkau .

Kita halusi / cermati gejala penyakit tersebut dan kita hancurkan gejala itu.
Dibawah ini terdapat / terdaftar hal-hal yang biasanya merupakan gejala yang meracuni kebahagiaan dan sering merasa Bosan
kita beserta Kekuatanya / antibodi yang dapat menghancurkan gejala penyakit ketidakbahagiaan dan sering merasa Bosan kita.

Racun pertama :

MenghindarKanya .


Gejalanya, laridari kenyataan, mengabaikan tanggung jawab, padahal dengan melarikan diri dari kenyataan itu kita hanya akan menjauhkan diri kita dari kebahagiaan semua yang berlangsung sesaat maka kebosanan akan datang kepada kita sebagai pengantinya .

kekuatanyaatau Antibodinya :

Realitas

CaraNya : Berhentilah menipu diri kita sendiri.

Jangan terlalu serius dalam menghadapi masalah karena rumah sakit jiwa sudah dipenuhi pesakitnya yang selalu mengikuti kesedihannya dan merasa lingkungannya masaalahnya menjadi sumber pandangannya .

Jadi, selesaikan setiap masalah yang dihadapi secara halusi dan amat-amati masaalah itu dan yakinilah bahwa segala sesuatu yang terbaik selalu harus diupayakan dengan berfikiran waras dan berkerja keras untuk berfikir kearah kebaikan .

Racun kedua : Ketakutan pada Diri Sendiri.(Tiada Keyakinan Diri )

Gejalanya, tidak yakin diri, tegang, cemas yang antara lain bisa disebabkan kesulitan kewangan, konflik perkawinan, kesulitan seksual dan berbagai-bagi lagi yang datang pada Diri Kita .Apa Harus Kita Lakukan..??

kekuatanyaDan Antibodinya : KEBERANIAN .


Cara : Hindari menjadikan diri yang bergantung pada kecemasan.

Ingatlah 99 persen hal yang kita cemaskan tidak pernah terjadi. Keberanian adalah pertahanan diri paling canggih dan ampuh yang lebih berkesan .

Gunakan analisis dan menkaji dengan akal yang Allah s.w.t. kurniakan kepada kita ,Gunakan lah intelektual dan carilah solusi masalah melalui sikap mental yang benar dan berani berubah .

KEBERANIAN merupakan merupakan proses reedukasi yang kita BOLEH membuatkan kita berubah . Jadi, jangan segan mencari bantuan dari ahlinya, seperti Belajar Agama,Pakar motivasi atau Mereka2 yang kita yakini ada sifat keyakinan DIRI dan BERANI buat perubahan .(Dari jahat Kearah KeBaikan Diri Sendiri,Dari Kegagalan Kearah Kejayaan Diri Sendiri .)

Racun ketiga : Ego,Sombong,Berbangga diri sendiri .

Kedekut, materialistis, agresif, lebih suka meminta daripada memberi.

kekuatanya dan Antibadinya : Bersikap sosial.

Cara : Jangan menghina dan mengeksploitasi teman2 kita walau apa Sekali pun mereka itu,kaya,miskin,Pandai,bodoh,cacat dan sebagainya . KEBAHAGIAAN AKAN DIPEROLEHI APABILA KITA DAPAT MENOLONG ORANG LAIN .Dengan apacara sekali pun Asalkan ianya Baik dan Menafaat .

Perlu diketahui orang yang tidak mengharapkan apapun dari orang lain dan sentiasa terbuka hatinya untuk pelajari benda yang baik adalah orang yang tidak pernah merasa dikecewakan.

Racun keempat : Semangat dalam Diri Kita .

Gejalanya berhenti semangat dalam diri kita , membuat diri kita merasa jenuh, bosan, dan tidak bahagia.

kekuatanya dan Antibodinya : Pandang Kehadapan .

Cara : Teruslah bertumbuh, artinya kita terus berSemangat Pandang di masa depan kita. kita kan menemukan kebahagiaan dalam gairah saat meraih Semangat ingin berjaya kita tersebut.

Racun kelima : Rasa rendah diri

Gejala : Kehilangan keyakinan diri dan kepercayaan diri serta merasa tidak memiliki kemampuan bersaing.

KekuatanNya dan Antibodinya : Keyakinan diri.

Cara : Seseorang tidak akan menang bila sebelum berperang yakin dirinya akan kalah terlebih awal adaLah faktor atau sebab2 UTAMA dia nya akan kecundang / Kalah . Bila kita yakin akan kemampuan kita, sebenarnya kita sudah mendapatkan separuh dari target yang ingin kita raih. Jadi, Kejayaan / sukses berawal pada saat kita yakin bahwa kita mampu mencapainya.




Racun keenam : Sombong yang Berterusan .

Firman Allah S.W.T.

“ Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri “.

Surah Lokman Ayat 18

Gejala : Kompleks Didalam diri yang tidak Disedari jika tidak dihalusi, terlampau sombong, Buatkan kita berbangga Diri kita didalam kepalsuan diri kita sendiri yang ini paling BAHAYA .TANPA KITA SEDARI .

KekuatanNya dan Antibodinya : Rendah hati.

Cara : Orang yang sombong akan dengan mudah kehilangan teman, karena tanpa kehadiran teman, kita tidak akan bahagia.Kerana 8000 atau lebih teman kita ,ada bermacam- macam yang kita boleh belajari dari kebaikanya Oleh itu Cari teman yang BAIK-BAIK . Hindari sikap SEMUA SAYA SUDAH TAHU. Dengan rendah hati, kita akan dengan sendirinya mau mendengar orang lain sehingga peluang 50 persen Kejayaan ? sukses itu sudah kita raih.

Racun ketujuh : Menghina diri Sendiri.

Gejala : Tidak pandai aku ini,bodoh,malas,tiada Siapa nak kawan dgn aku dan sebagainya yang Negetif (yang tidak BAIK dalam diri Kita )Boleh menjadikan Kebiasaan menarik perhatian DIDALAM DIRI KITA SENDIRI, suasana yang dominan, murung, menghunjam diri, merasa menjadi orang termalang di dunia.

Kekuatan dan Antibodinya : Tambahkan keyakinan diri yang padu/mantap

Cara : Jangan membuat diri menjadi kehairan /pelik/kerisauan, terpaku pada diri sendiri. Lupakan masalah diri dan hindari untuk berperilaku SEBAGINI dan tanamkan Sifat Yakin dalam diri sendiri dan jangan harap dan hadap ketergantungan kepada orang lain SEMATA MATA .

Racun kedelapan : Sikap bermalas-malasan

Gejala : BOSAN, jenuh berlanjut, melamun, dan menghabiskan waktu dengan cara tidak menafaat dan produktif, merasa kesepian DAN BERBAGAI BAGAI LAGI .

KekuatanNya dan Antibodinya :

Melakukan Kerja2 yang Menafaat pada diri kita Sendiri dan orang orang Disekeliling Kita .Seperti bertukar tukar pandangan,bertanya Khabar,memberikan hadiah pada Teman2 tersayang.

Cara : Mengpostkan komen2 yang membina dengan penuh kasihsayang,saling bermaaf-maaf selalu,Banyak memberi SALAM dan lain-lain lagi yang menafaat dan baik untuk kita dan teman2 disekeliling kita .

SABDA NABI BESAR KITA S.A.W ,

“ DEMI YG JIWA KU BERADA DIDALAM TANGANNYA,KAMU TAK AKAN MASUK SYURGA SEHINGGALAH KAMU BERIMAN,KAMU TIDAK AKAN BERIMAN SEHINGGALAH KAMU SALING MENGASIHI,APAKAH KAMU MAHU AKU TUNJUKKAN KEPADA KAMU SESUATU APABILA KAMU MELAKUKANNYA KAMU AKAN SALING MENCINTAI..??SEBARLAH SALAM DIANTARA KAMU " .

Kalau kita Berkerja Buatlah diri kita untuk selalu mengikuti jadual kerja yang sudah kita rencanakan sebelumnya dengan cara aktif bekerja.Solat Lah Selalu dalam Waktu yang Ditetapkan Sebaik-baiknya Berjemaah.Hindari kecenderungan untuk membuat keberadaaan kita menjadi tidak berarti dan mengeluh tanpa henti .

Racun kesembilan : Sikap tidak bertolak ansur / toleran

Gejala : Pikiran sampit, kebencian rasa yang sempit, angkuh, Sombong terhadap agama Kita dan Agama tertentu, prasangka kitaLah orang yang Beragama .

Kekuatanya dan Antibodinya : Kontrol diri

Cara : Tenangkan emosi kita melalui seni mengontrol diri. Amati mereka secara bijaksana dan intelektual. Tingkatkan kadar toleransi kita. Ingat bahwa dunia diciptakan dan tercipta dari keberagaman dengan PENUH KASIHSAYANG SESAMA KITA .

Racun Yang Terakhir kesepuluh : Kebencian

Gejala : Keinginan balas dendam, kejam, simpan sifat Dengki.

KekuatanNya dan Antibodinya : Cinta kasih Berkasih sayang Sesama kita.

Sabda nabi S.a.w.

" Barang siapa tidak menyayangi manusia, Allah tidak akan menyayanginya ”.

Cara : NYATAKAN PADA DIRI KITA DAN TEMAN2 KITA SEMUANYA .I LOVE U 2 ATAU I MISS U 2 .

Hilangkan rasa benci. Belajar memaafkan dan melupakan. Kebencian merupakan salah satu emosi negatif yang menjadi dasar dari rasa ketidak bahagiaan DAN membuat kita Menjadi Cepat keBosanan / boring yang menggilakan . Orang yang memiliki rasa benci biasanya juga membenci dirinya sendiri karena membenci orang lain.

Satu-satunya yang dapat melenyapkan rasa benci adalah cinta. Cinta kasih sayang sesama kita ianya merupakan kekuatan hakiki yang dapat dimiliki setiap orang.

Simpanlah paket tiket untuk melawan perasaan tidak bahagia dan membosankan,boring yang menggilakan ini dengan mengcampurkan 10 caranya ini pada 10 paket tiket saat kita sedang mengalami rasa bosan / boring dan tidak bahagia.

Gunakan sebagai sarana pertolongan pertama dalam keadaan / kondisi jiwa kita / mental kita gawat darurat demi terhindar dari ketidak bahagiaan , Bosan / boring yang menggilakan berlanjut pada masa mendatang. ***

Semoga dengan ini mudah-mudahan kita Saling hidup Bahagia,saling Hidup Berkasih sayang Sesama kita Dan SeterusNya BerJaya DUNIA DAN AKHIRAT . AMIN .

Rasulullah saw. Bersabda pada Teman2Nya ,

"Sekali-kali tidaklah kalian beriman sebelum kalian mengasihi." Wahai Rasulullah, "Semua kami pengasih," jawab mereka.

Berkata Rasulullah, "Kasih sayang itu tidak terbatas pada kasih sayang salah seorang di antara kalian kepada sahabatnya (mukmin), tetapi bersifat umum (untuk seluruh umat manusia)."

“ Kekurangan kita ialah banyak membaca al-Quran tanpa mengetahuai maknanya “.

“Kelemahan kita ialah mengetahui maknanya tetapi tidak mengetahui tafsirannya “.

“Kelemahan kita yang bertimpa-timpa ialah mengetahuai tafsirannya tetapi tidak mengetahui rahsianya”.

“Kelemahan kita yang tertinggi ialah mengetahui rahsianya tetapi tidak mempercayainya”.

“Kelemahan kita yang lebih tinggi ialah tidak mempercayainya lalu meninggalkannya”.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME..