Jumaat, 30 Julai 2010

Couple tu blh ke tak dlm Islam?....blh ke tak ni?

one day, one of my friend dpt article dari IKIM
ttg couple dlm Islam....it answers my question
clearly.... selalu bertanya pada diri, couple tu blh ke tak dlm
Islam?....blh ke tak ni?....

one day, one of my friend dpt article dari IKIM
ttg couple dlm Islam....it answers my question
clearly....

apa kata Islam ttg couple?....
sebesar2 tajuk yg ditaip dlm article "percintaan :
HARAM !!!!" dlm Islam tiada istilah bercouple....kalau benar seorang lelaki itu mencintai seseorg wanita seikhlas hatinya, tidak blh dia bercouple....
bercouple adlh dtg dari nafsu....buat apa menurutkan nafsu?....
dalam Islam yg ada hanyalah perkahwinan....cara2nya,....bi la seorg lelaki itu
tersuka kat seorg wanita tak kira lah member ke, tak pernah kenal ke,....dia kena solat istikharah dahulu sblm memulakan langkah....minta petunjuk Allah benarkah si dia itu adlh jodoh yg telah Allah tetapkan....

kemudian, andai dah dpt petunjuk benar si dia jodoh yg Allah tetapkan, kena approach parents
dia....bkn nyer approach dia....lelaki ni kenalah minta izin kat parents nak kawan ngan perempuan ni dan niat dia berkawan kenalah nak memperisterikan perempuan ni, bukan sekadar main2 ek.... pastu, kalau perempuan ni pula kena buat solat istikharah minta petunjuk dari Allah betul tak lelaki ni jodoh dia....kalau dah dpt petunjuk dari Allah dan parents kata ok,....tak ber makna blh dating, keluar bersama2 dan sbgnya.... step seterusnya kena cpat2 tetapkan tarikh kahwin....pastu kahwin la, and happy ever after....Insya Allah....
so,....sedar tak yg sebenarnya step2 di atas adlh step utk meminang ?....

kesimpulannya, dlm Islam tak der istilah couple....
kpd sahabat2 yang saya sayangi dan kasihi,
marilah kita sama membanteras gejala2 bercouple
ni sbb bermula dari couple, mcm2 blh terjadi, tak
pyh la di sini saya sebutkan complication2 yg
timbul slps bercouple....hehe, mcm hypertension
lak ada complication2.... sanggupkah kita
gadaikan agama hanya utk kepuasan diri?....
ingat, kita muslim diperhati oleh non-muslim, mcm
mana nak berdakwah kalau diri songsang?....
ermm...pada sape yg terasa...maaf
dipinta..sekadar renungan kita bersama...

i do believe in this words, deep down if u guys ask
urself, we already have the answer, ALLAH the
almighty have always slipped in the answer in our
heart, it's just that we rather listen to the 'other'
voice than the one that's already there...

by:

pemBeLa-RakYat

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betul.haram. tp kdg2 perempuan salah anggap yang berkawan dengan lelaki yang mempunyai niat untuk memperisterikannya adalah sama dengan bercinta. sehinggakan perempuan langsung tak mahu berkawan dengan lelaki tersebut. rasanya tak salah lelaki mahu mengenali mendengar dan khabar dari perempuan yang dia mahu peristerikan. lagipun bertemu ibu bapa dan mintak izin nak kahwin tak boleh dilakukan kalau tidak ada duit kn. kawan dan bercinta, ad beza x?

AsMa AmAnI berkata...

Surah At Taubah 9:71.
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Jelaslah dalam ayat diatas, Allah memulakan perkataan mukmin antara lelaki dan perempuan, jika lelaki dan perempuan telah beriman, maka mereka tahu batas masing-masing dalam pergaulan atau perbicaraan dan mereka boleh bersahabat dan saling tolong menolong. Dengan erti kata lain, islam tidak melarang lelaki dan perempuan bersahabat antara satu sama lain. Yang Allah larang ialah perkara-perkara yang mendekati zina iaitu berdua-duaan, mengeluarkan kata-kata rayu-rayuan atau apa sahaja yang mendekatkan mereka kepada zina.

pada pendapat ana,
bertemu ibu bapa dan mintak izin nak berkawan boleh dilakukan walaupun tidak ada duit kn... kerana itu merupakan platform seorang lelaki yg mempunyai niat untuk memperisterikan seorang wanita.. kerana wanita{single} merupaan hak milik keluarganya setelah Allah dan Rasulnya.. oleh itu proses BERTUNANG dianjurkan supaya lelaki dapt mengenali mendengar dan khabar dari perempuan yang dia mahu peristerikan.

berkawan cukup setakat kenalan dan bertanya khbar sahaja... WALLAHU'ALAM

Tanpa Nama berkata...

bertemu ibu bapa sebagai kawan boleh la. mksd ana sini bertemu untuk hubungan yg serius seperti bertunang. memerlukan persediaan. lagi pun bukan semua ibu bapa berpikiran mcm anti tu. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Music

ME..