Jumaat, 27 Mac 2009

# RENUNGAN#

PEREMPUAN ITU TIANG NEGARA, APABILA BAIK PEREMPUAN BAIK LAH NEGARA DAN APABLA ROSAKNYA PEREMPUAN ITU MAKA ROSAK LAH NEGARA.

sebab itu dalam sebuah negara yang penting dan tidak ade yg lebih penting itu BERKAT
krn di dalam hidup manusia yang penting itu berkat..
bila hidup kita berkat diri kita selamat..
bila kita selamat rumah tangga jadi sepakat..
apabila rumah tangga sepakat masyarakat jadi muafakat..
apabila masyarakat muafakat maka negara kita jadi kuat..
apabila negara kita jadi kuat maka akhirnya ngara luar jadi hormat..
apabila negara luar jadi hormat maka permusuhan akan tersekat..
bila permusuhan tersekat pebangunan pun naik meningkat-ningkat..
kemajuan pembangunan menjadi pesat...

bila mana kemajuan menjadi pesat berhati-hati kerana apabila pembangunan meningkat kemajuan pesat maka kita dapat ihat bangunan naik bertingkat-tingkat takut-takut di tengah itu tempat maksiat tumbuh macam ulat..
bila tempat itu tumbuh mcm ulat katika itu ada manusia yg mula mengubah tabiat...
bla manusia mengubah tabiat ade yg jadi lalat ade yg jadi ulat...
apabila manusia menjadi ulat sembah yang mula menjadi liat..
Orang baik bertukar jadi jahat..
orang miskin kira nak kaya cepat..

Yang kaya pula masuk saha-saham dalam internet yang meragut harta-hartanya sendiri,
yang akhirnya anak lelaki budak-budak coba kita cek tgok kat rumah budak lelaki ni pakai seluar ketat..
semua tunjuk hebat..
wananuzubllah ade yang berjudi dan percaya unsur khurafat..
tapi hidupnya pula akhirnya melarat..

tali kasut dah tak ikat..
rambut masyaallah dah tak sikat..
yg perempuan maafkan saya masyaallah pakainnya; pakai mini sekerat + T-shirt ketat..
hingga nampak pusat..yg akhirnya sae yg tgok pasti terjegat...

Bila dah terjegat anak dara anak teruna kita sekarang lagi dasyat..
dudu jauh chating..akhirnya berkirim surat.
lepas tu nak ber dating di sesuatu tempat..
bila dah berdeting di satu tempat akhirnyaape dia buat? duduk rapat-rapat la..
bila dudk rapat-rapat mula-mula tangan berjabat..
tangan berjabat lawan peluk erat-erat..(kalah beruk peluk pokok nyok)
bila peluk eret-erat, nafas naik tersekat-sekat..
bila nafas naik tersekat-sekat usah peduli ALLAH dan malaikat, sah peduli agama dan adat.. yg penting ape kita nak buat kita buat..
bila depa dah buat..perut kempis jadi bulat..
bila perut kempis jadi bulat.. menunggu waktu lahirnya bayi yang tak cukup sifat..
Bia lairnya bayi yang tak cukup sifat tuan-tuan.. akhirnya mak bapa dia malu sbb tak ade ikatan yg sah; anak yg dikandung ni apa diabuat.
dibuangnya anak ni di merata tempat.

AKHIRNYA kita dapat lihat Iblis melompat-lopat dia kata habis manusia dah masuk jerat.. Habis manusia telah ku sesat.. ini lah fenomena dalam masyarakat oleh itu wahai saudara ku.. marilah kita pakat-pakat mengingat bahawa dunia hari ni.. makin singkat..
kita kan tuan-tuan kalu tgok cermin; tengok-tengok gigi dah gugur mata dah kabur, pipi dah mula kendur.. uban dah berterabur maknanya kita tgok perubahan tu..
DUNIA INI MAKIN SINGKAT ESOK ATAU LUSA MUNGKIN KIAMAT.. SAMPAI MASA KITA AKAN BERANGKAT.. MENUJU KE AKHIRAT..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME..