Isnin, 2 Februari 2009

~10 tips memajukan diri~

1. Sediakan waktu khusus untuk membaca, memikirkan dan mengkaji bacaan anda. Bacaan sebaiknya diperluas dari sekadar bidang ilmu atau pekerjaan yang kita lalui semata. Meski hanya satu kata, berusahalah menyerap informasi baru. Sistematikkan cara berfikir dengan aktif, dan ia akan dapat terbentuk melalui bacaan yang terus menerus dan istiqamah. Jangan takut berkorban untuk membeli bahan bacaan yang bermanfaat, wujudkanlah mini library di rumah atau pejabat anda.

2. Khususkan waktu tertentu untuk menyendiri dan merenung sekitar 15 minit sehari. Waktu paling tepat sebelum subuh. Dengan duduk rileks, nafas teratur dan mata terpejam renungkanlah sesuatu tanpa perlu ada ‘judulnya’. Disertai dzikir lebih baik.

3.Pertahankan stamina spiritual anda melalui ibadah yang rutin. Seperti minima qiyammulail 4X seminggu, puasa sunnah 3X sebulan, solat berjamaah, membaca Al Qur’an 5 lembar sehari, dzikir pagi dan petang hari (mathurat) dan sebagainya.

4. Jagalah keadaan fizikal anda dengan makan teratur dan bergizi, istirehat cukup dan aktiviti riadah yang konsisten. Jika pekerjaan anda lebih banyak menggunakan otak, perbanyak protein dan vitamin, khususnya vitamin C. Buah yang paling bagus pengaruhnya terhadap otak adalah epal. Sementara itu, terlalu banyak tidur akan membuat anda mudah mengantuk. 4 jam tidur yang berkualiti sudah cukup bagi orang dewasa. Ketika bangun, bukalah mata perlahan dan jangan bangun terus dari tempat tidur. Biasakanlah berwudhu segera setelah bangun tidur untuk mengembalikan konsentrasi anda. Dada dan bahagian punggung ke belakang adalah bahagian fizikal yang sangat menentukan emosi kita. Push up sangat baik untuk kekuatan dada. Sedang memanah, berkuda dan berenang baik untuk tulang punggung. Amalkan jogging sekitar 4km, sekurang-kurangnya 3kali sehari.

5. Tingkatkan kepekaan emosional anda melalui kegiatan dengan masyarakat, membaca Sastera, novel atau cerpen islamis dan menikmati seni. Ini berguna untuk menghaluskan perasaan.

6. Buatlah perancangan ziarah dan lawatan tarbawi anda. Pastikan program lawatan, bercuti dan ziarah anda tidak sekadar menikmati pemandangan saja. Tentukan apa yang perlu anda ketahui tentang tempat tersebut dari aspek budayanya, ekonomi, sosialnya dan sebagainya. Pengetahuan pun bertambah.

7. Tingkatkan kawalan terhadap fikiran-fikiran yang memenuhi benak anda. Ini kerana, fikiran itulah yang mempengaruhi suasana jiwa dan melahirkan tindakan.

8. Biasakanlah mencatat gagasan-gagasan dan idealisma anda secara teratur. Dengan demikian anda telah melakukan proses pematangan idea. Kerana idea perlu diikat biar tidak lari kemana-mana, sedang memori manusia tidak cukup kuat untuk lama menyimpannya.

9. Biasakan lebih banyak diam dan mendengar daripada bicara. Ini adalah proses analisa. Bicarakan sesuatu hanya yang sudah anda fikirkan terlebih dahulu. Kurangi perkataan-perkataan ‘refleks’ atau hal yang tidak berfaedah atau tidak dalam tahap pengetahuan anda. Elakkan dari menjadi personaliti serba tahu, kerana kelak akan memakan diri.

10. Kawal emosi agar tetap tenang, tidak mudah terpengaruh sanjungan dan kritikan. Biasakan agar emosi anda tidak mudah terlihat melalui wajah, apalagi ucapan atau tangan. Kuasai diri anda, amalkan 3 sikap, sentiasa berlapang dada, sentiasa mengutamakan orang lain dari diri sendiri dan sentiasa bersangka baik.

dipetik dari MAJALAH HALUAN

1 ulasan:

Emphbone berkata...

Terim kasih awak..

Dah dapat kerja?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME..