Khamis, 26 Februari 2009

"CINTA HAMBA PADA ALLAH"



Kita hanya pandai berkata-kata bahawa kita Cinta akan Allah, Tapi ingat yang membenarkan kata tersebut ialah perbuatan kita, amalan kita… Tu orang kata sedap mulut je cakap tapi tak leh harap…

Tanpa CINTA hidup MaNuSia akan gersang, di ibaratkan hati itu umpama mati macm mayat..

Tapi Apabila kita rasa cinta, dan rasa itu semakin besar/kuat, umpama nadi yang berdenyut dengan laju..
Manusia cinta akan harta, harta akan hancur & binasa…
Manusia cinta akan pangkat.. pangkat akan berganti..
Manusia (lelaki @ perempuan) cinta akan lelaki @perempuan yg bukan muhrim selalunya akan berakhir dengan tragedi.. kalu bukan kerana Allah maka Sia-sia..Buat habih duit, masa, minyak dll..

Okey, berbincara perkara Cinta memang begitu rumit lagi pelik tetapi kita akan focus kepada CINTA YANG HALAL ..tetang mereka yang mencintai harta; tapi kita tahukan harta itu pun datang dari ALLAh jugak..
Kita tahu cinta kepada hak benda yang haram @ maksiat memang tak dibolehkan kan??
Tapi kat sini ada jugak cinta yang hak halal tetapi tak boleh melebihi Allah.. kita kena tahu lah..

Allah berfirman dalam surah At-Taubah ayat 24:
Katakanlah, “Jika bapak-bapakmu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khawatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat kamu tinggal yang kamu sukai LEBIH CINTAMU DARIPADA ALLAH dan Rasul-Nya serta berJihad di jalan-Nya, Maka tunggulah sampai ALLAH memberikan keputusan-Nya” Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.


Kalu kita nak tgok kat ayat atas ada 8 jenis rasa cinta, dari satu sisi timbangan dan satu lagi sisinya begitulah rasa cinta pada ALLAH. Kemudian jika di timbang kan kiranya timbang-timbang tgok-tengaok yang mana lebih berat adakah kita cinta pada yg 8 tu (conth: perniagaan bagi saya pelajaran la.. kan) lebih berat @ cinta pada ALLAh lebih berat. Maka walaupun sebesar rambut atau atom maka bersiap lah menunggu apa yang kita bakal perolehi.

Allah berfirman “ Dan Allah tidak akan member petunjukkepada orang-orang fasik” iaitu yang lebih mencintai yg 8 tu dari Allah..Nauzubillah..

Meski pun hukum yang 8 perkara tadi tu, adalah hukum dia HARUS betul tak?
Contoh cinta kepada ibu bapa, dlm hadith kita di suruh buat baik kepada ibu bapa, tapi walaupun huku dia HARUS tapi kita tak boleh cinta lebih selain ALLAH..

Tapi Allah tegaskan jugak tak suruh kita tinggalkan seruan untk kita cinta perkara 8 diatas tapi ALLAh kata untuk membandingkan..Allah tak cakap kita mencintainya lalu Selesai..tapi dia menginginkan agar kita mampu membezakan di antara kejujuan dan kebohongan yg kita lakukan.. maka kita reungi 8 hal ini, satu demi satu lalu kita melihat apakah itu memang untuk kita atau ALLAh.
Jadika kalu kita nak tengok kita cinta dak dekat Allah kita tengok waktu solat kita, adakah di awal waktu?

Sebenarnyakan ayat di atas menyindir orang muslim, orang mukmin lah setiap mukmin. Kalu boleh kita tak nak cakap cinta kat ALLAH melalui ucapan saje kita nak juga laksana melalui perbuatan.

Rujuk Buku Hati Sebening Mata Air

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME..