Sabtu, 29 Ogos 2009

~JgN JaDi Mcm RoBoT~


Sahabat saya cakap kita ni di bulam puasa ni Jgn Jadi macm Robot...
Org bagn sahur kita bgun sahur, lepas tu puasa, mlm tarawih.. lepastu esok nya ulang benda yg sama, ini membuatkan kita solat-olah telah di programkan.

Perlu ada matlamat bagi orang yg berpuasa kenapa? sebab kalu orang yg tak de matlamat kalu dia rasa dia nak puasa dia puasa kalu dia tak nak tak yah puasa @ pada awal ramadhan bukan main semangat situasi ni kita dapat lihat sendiri dalam masyarakat kita..
Awal2 puasa kita tgok surau penuh je.. tapi masa last-last...
patutnya makin dekat akhir ramadhan makin bertambah ramai, tapi tak pe lah mungkin dia kiam kat rumah. kita perlu ada matlamat yg benar.


1) Hati harus mengharap rahmat Allah= selah-olah kita nak cari rahmat Allah pada setiap malam kalu lah kita tahu kan fadhilat ramadhan kita tak akan persiakan masa walaupun sekejap.

2)Mengharapkan ampunan Allah ke atas dosa-dosa kita yg lalu, sekarang dan akan datang.

"Sesiapa yang berpuasa dibulan ramadhan dgn keimanan dan ihtisab akan diampunkan segala dosa-dosa yg lalu"
3)Mengharapkan perlindungan dan kebebasan dari api neraka

4)Kita mahu Allah bermegah mengenai kita kpd MalaikatNya


5)Kita mengharapkan shafa'ah

6)Berharap agar dijauhi penyakit rohani


7)Perlaksanaan hukum Allah ke atas keinginan kita


8)Perlaksanaan kesempurnaan akhlak menurut ketetapan Allah




Bayangkan seolah-olah Kamu ni Ahli Neraka dan diberi masa sebulan utk buat baik mesti kita buat sungguh-sungguh tak yea...
Seperti banduan yang mendapat perol dalam masa sebulan.. tentunya kita nak tunjuk bahawa kita ni dah insaf dan dah berubah.

Ramadhan ni lah permulaan kita sebenarnya... fikir-fikirkan dan renung-renungkan kita tk pasti bila Allah nak tarik nyawa kita.. mungkin esok, munkin kejap lagi.. atau mungkin...
So selalulah tanya pada diri kita " kalau Allah tariknya aku ni kejap lagi ni, amal yg aku buat ni cukup tak? amalan yg aku buat ni Allah terima ke tak? "

Selalu lah muhasabah diri, agar kita dapat hampiri TAQWA

1 ulasan:

hanim yusra berkata...

insyaAllah..semoga ramadhan kali ini memberi kesan di hati kita..jangan jadi cam robot..yang hanya buat sesuatu sekadar kebiasaan..jadilah manusia yang melakukan setiap perkara kerana ibadah..semata2 kerana Allah taala..salam ramadhan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ME..