Khamis, 11 Februari 2010

~ BagaiMana Disukai SemuA OranG ~


"Jadikan diri Anda sebagai 'gula pertama' untuk menarik rasa simpati dan rasa cinta orang kepada Anda!" [Ibnu Qayyim al-Jauziyah]

Dalam Ma'tsurat al Hukmi disebutkan, "Langkah pertama dalam berteman adalah perkenalan, kemudian menyukai. Setelah itu bersatu, baru kemudian bergaul. Kemudian muncul rasa cinta yang dilanjutkan dengan rasa persaudaraan (ukhwah)"

Yahya bin Khalid al-Barmaki pernah berkata "Jika Anda menyukai seseorang tanpa suatu sebab tertentu, maka cariah kebaikannya. Dan apabila Anda membenci seseorang tanpa sebab tertentu, maka jauhi kejahatannya"

Rasa suka atau cinta disini adalah "kunci Sihir" bagi kebaikan dan kebajikan, kunci ini dapat membuka pintu-pintu yg lain yg dapat menghantar Anda kepada pintu persaudaraan. Dan "persaudaraan" itu merupakan tahap yg paling tinggi dalam interaksi seorang manusia dengan manusia yg lain..
Jelaslah bahawa cinta atau suka merupakan anugerah Ilahi. Cinta itu bercampur dalam segala sifat-sifat terpuji yg telah diberikan Allah pada kita. "Pergaulilah orang-orang mukmin dengan Hatimu & pergaulilah orang yg bejat (berdosa) dgn Akhlakmu" [Ali bin Abi Thalib r.a.]

"Tidaklah dua orang mukmin itu bersua kecuali Allah menadikan salah satu diantaranya memberi kebaikan kepada yang lain"

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Music

ME..